R. U. R. v Tramtarii kříží Čapka a Hollywood

Olomouc - Co víte o svých robotech? Vědeckofantastické drama R. U. R. napsal Karel Čapek v roce 1920, od té doby bylo přeloženo do více než třiceti jazyků. Navíc z něj do světa proniklo také slovo „robot“. Hra se dočkala nesčetných uvedení na divadle, nejnověji se jí ujalo olomoucké Divadlo Tramtarie. A zpracovalo ji po svém.

V R. U. R. (Rossumovi univerzální roboti) varoval Čapek před nástrahami přetechnizované civilizace, která může ohrozit lidstvo. Ve světě blízké budoucnosti vše lidské postupně nahradí stroje. Podobně jako v jiných dramatech - například ve Válce s mloky, kterou Divadlo Tramtarie inscenovalo před třemi lety - je jeho varování stále platné. „Jsou tam věci, které se dneska dějí, třeba to, že si dokážeme najít informace o lidech na jejich profilech,“ upozorňuje představitel ředitele společnosti R. U. R. Miroslav Černý, že Čapkovo drama je velmi aktuální i po bezmála sto letech.

Autorský tým režiséra Vladislava Kracíka se nedržel věrně původního textu. Nechal se inspirovat i hollywoodskými filmy s podobným tématem. Například akčním thrillerem Já, robot, který režisér Alex Proays natočil podle povídek ruského sci-fi autora Isaaka Asimova. Děj filmu z roku 2004 se odehrává o třicet let později, kdy jsou roboti už součásti každé domácnosti a lidé jim důvěřují. Až na detektiva (Will Smith), který z vraždy podezírá jednoho z nich. Do inscenace se promítlo i drama Michaela Baye Ostrov (2005) o robotech sloužících bohatým jako dárci orgánů.

Autoři pozměnili i schopnosti Čapkových robotů. „U něj se nemohou reprodukovat, u nás můžou. Roboti se dělají jako kompletní umělí lidé,“ upřesnila dramaturgyně Lenka Jorníčková. Poselství hry ale v Tramtarii zachovali. Stejně jako Čapek vyjadřují naději, že lidstvo přežije.

Jak je pro divadlo typické, slavné drama ozvláštnilo videoprojekcemi. V premiéře jej divákům představilo na konci února, na reprízy zve 3. a 5. března.