OBRAZEM: 3D kaleidoskop a zrcadlový labyrint

Praha – Soustava více než 80 zrcadel na pražském Můstku vytváří labyrint, ve kterém návštěvníkovi může jít hlava kolem, zvláště když mu cestu komplikují další, tentokrát čistá skla. Křišťálové bludiště a na jeho konci kaleidoskopické kino byly vytvořeny v rámci připomenutí multimediálního mága, spolutvůrce legendárního Kinoautomatu a autora audiovizuálních projektů Radúze Činčery, od jehož úmrtí uběhlo již 15 let.

Podle mluvčího projektu Jakuba Koutka je jeden z největších zrcadlových labyrintů v ČR navržen tak, aby vzájemným odrazem vytvořil efekt nekonečných chodeb a optických klamů. „Člověk tak nikdy přesně neví, kudy se v soustavě zrcadel vydat. Na labyrint naváže další bludiště, tentokrát pouze z čirých skel, která ještě ztíží možnost orientace,“ uvedl. Všechna zrcadla i skla jsou bezpečnostní a mají odolat všem srážkám.

Na konci bludiště na zájemce čeká promítání kaleidoskopického kina fungující na principu dětského kukátka. Pomocí sestavy zrcadel a zadní projekce prezentuje filmové záběry tak, aby vznikl dojem, že se návštěvník dívá na trojrozměrnou kouli o výšce 70 metrů. Krátký film speciálně vytvořený Radúzem Činčerou pro tento typ projekce zachycuje poklady české historie a architektury.

Režisér, dramaturg a scenárista dokumentárních filmů Radúz Činčera (1923-1999) proslul zejména jako tvůrce speciálních forem audiovizuálních programů pro divadla, výstav a jubilejních příležitostí. Po světovém ohlasu Kinoautomatu na EXPO'67 v Montrealu vymyslel o tři roky později vertikální cinemaskop pavilonu Britské Kolumbie v Ósace. Byl autorem programu The Sound Game Show na výstavě Člověk a jeho svět 1971 v Montrealu a udivoval publikum i v Kóbe a Vancouveru. Připravil show pro kaleidoskopické divadlo v Granadě ve Španělsku, program pro český pavilon v jihokorejském Tendžonu, audiovizuální objekty pro Deutsches Museum v Mnichově, Technorama der Schweiz ve Winterthuru a začátkem 90. let nový kinoautomat pro park Futuroscope ve Francii. Velký ohlas měla ve druhé polovině 80. let jeho multimediální inscenace rockové opery The Scroll v Kanadě.

Původní Kinoautomat, který byl prvním interaktivním filmem na světě, ve kterém diváci mohli zasahovat do děje, po úspěchu na světové výstavě v Montrealu cestoval po světě a sklidil potlesk publika v Basileji, Newcastlu, Bruselu, Sarajevu, Miláně, Washingtonu a dalších městech, poté ho mohli diváci vidět v pražském kině Světozor. Před dvěma lety se v rámci festivalu quebeckého filmu po 45 letech do Montrealu vrátil.