Franzova předsevzetí: Digitalizovat Trnku, odhalit pomník Rilkemu

Praha – Ministerstvo kultury jedná o digitalizaci a restaurování filmů Jiřího Trnky, přičemž digitalizované Staré pověsti české by se mohly představit už na červencovém karlovarském filmovém festivalu. V Hyde Parku ČT24 to oznámil výtvarník, hudební skladatel a poradce ministra kultury Vladimír Franz, který zachování Trnkova odkazu označil za jednu ze svých priorit.

Světoznámý český výtvarník Jiří Trnka stojí za režií bezmála třiceti filmů, přičemž mezi jeho nejznámější snímky patří poválečný Pérák a SS, Dobrý voják Švejk, Císařův slavík nebo Sen noci svatojánské. „Jedná se o superlativní a prvořadou položku české kinematografie,“ zhodnotil Trnkovu tvorbu ve vysílání ČT24 umělec a neúspěšný prezidentský kandidát Vladimír Franz, který na ministerstvu působí jako poradce Daniela Hermana (KDU-ČSL) pro živé umění a svou úlohu popisuje jako roli „všudybyla“ a „všetečky“.

Za svou prioritu potom označil digitalizaci Trnkových snímků stejně jako zrestaurování původních filmových pásů a o prospěšnosti tohoto kroku chce přesvědčit i ministra kultury. První remasterovaný snímek by se potom mohl promítat už letos v létě na karlovarském filmovém festivalu. „Je v jednání, že by se jako první, pilotní udělaly Staré pověsti české. Kdyby se to podařilo a předvedlo se to v Karlových Varech jako 'výkop', bylo by to báječné,“ dodává Franz.

Trnkova adaptace Jiráskových pověstí získala Stříbrného lva v Benátkách v roce 1953, Cenu švýcarské filmové kritiky ve stejném roce a Velkou cenu v kategorii loutkových filmů v Montevideu v roce 1954.

Za své druhé předsevzetí v úloze ministerského poradce označil odhalení pomníku básníka Rainera Marii Rilkeho. „Je to jeden z velkých básníků, které Čechy daly Evropě a světu, a existuje možnost, že by v Praze mohl stát jeho pomník,“ prohlásil Franz s tím, že stélu připravil akademický sochař Stanislav Kolíbal. „Kdyby se našlo správné místo, mohla by to být evropská kulturní událost a nyní jde o to, aby tomu pan ministr dal požehnání  - nebo nad tím převzal záštitu.“

Franz: Kultura není „zábava za dělnické peníze“

Franz komentoval také ukončení činnosti ústeckého Činoherního studia a varoval před tím, že by se mohlo jednat o nebezpečný precedens pro další česká a moravská města. Přestože na ministerstvu v současnosti existují fondy na podporu regionálních divadel a orchestrů, je podle něj potřeba hledat systémové řešení, které zabrání tomu, aby se ústecká situace jinde v republice opakovala.

Zároveň apeloval na tuzemské radnice, aby divadlo nechápaly jako marginálii. „Jde o to, aby se bralo jako důstojnější téma a nikoli jako zábava za dělnické peníze,“ prohlásil. “Jsou divadla, která mají vyhraněnou poetiku a publikum je menší, než kdyby hrály řachandy. To však ještě neznamená, že je to divadlo špatné. Vždyť i daleko menší sledovanost by měla Adelheid než Kameňák, což neznamená, že je horší."