Bylo nebylo? Určitě bylo. Jan Jindra ukazuje bizarnost 80. let

Ostrava - Výstava s názvem Bylo nebylo, kterou dnes otevírá ostravská Fotografická galerie Fiducia, připomene osmdesátá léta minulého století. Snímky pocházejí z mládí dvaapadesátiletého fotografa a pedagoga Jana Jindry. Výběr provedl kurátor Tomáš Pospěch. „Ten, kdo osmdesátá léta zažil, bude překvapen, jak přesně a zároveň zvláštně zachytil tehdejší atmosféru,“ zvou kurátoři Fiducie na výstavu.

Fotograf a teoretik umění Tomáš Pospěch vybíral z několika souborů, které Jindra vytvořil v osmdesátých letech. „Přestože velká část fotografií vznikala ještě během Jindrova studia na pražské FAMU, velice často narušují dobové kánony, se kterými byla tehdejší česká fotografie spjatá,“ uvedl Pospěch. Vysvětlil, že v době, kdy na této prestižní škole vévodila tradiční momentka odvozená z humanistické tradice nebo nezúčastněný subjektivní dokument, Jindra se snažil ve zkratce vystihnout fenomény společnosti.

  • „Vyhledával témata, která vypovídala o rozpadu hodnot v době normalizace a rozporech mezi proklamacemi a skutečným životem,“ řekl kurátor.
Striptýz mohli v socialistickém Československu vidět jen soudruzi v prominentních podnicích.
Zdroj: FGF
Autor: Jan Jindra

Jindra vytvořil mimo jiné cykly Vlaky, Jižní město, Přijímač, Silvestr v hotelu Jalta nebo Chalupáři. Vycházel většinou z prostředí a témat spjatých s jeho životem. Na studentských kolejích na pražském Jižním městě bydlel během studia na FAMU, v jídelních a lůžkových vozech mířících na Slovensko a do Rumunska si přivydělával jako brigádník, „přijímač“ zažil na vojně.

Fotografická galerie Fiducia

Fotografická galerie Fiducia funguje od roku 2001. Zaměřuje se na autorské výstavy českých fotografů, které doplňuje zahraničními tvůrci. Mezi podobně zaměřenými galeriemi má vysoké renomé. V minulém roce to potvrdila i grantová komise Ministerstva kultury České republiky, která vyhodnotila výstavní projekt ostravské galerie jako nejlepší v Česku.


Fiducia představuje práce Jana Jindry podruhé. Roku 2011 tam Pospěch uvedl výběr z cyklu Silvestr v hotelu Jalta z první poloviny osmdesátých let, který ukazuje komunistické soudruhy a soudružky zcela jinak než tehdejší tisk a televize.

Jan Jindra se narodil v roce 1962. Vystudoval Střední průmyslovou školu grafickou a poté uměleckou fotografii na Filmové a televizní fakultě AMU v Praze. Pracuje v ucelených tematických cyklech. Po pádu komunismu fotil odsun sovětských vojsk z republiky, v novém tisíciletí vytvořil soubor Cesty Franze Kafky nebo cyklus Vnitřní krajiny, ve kterém sleduje stopu básníka Rainera Marii Rilka. Mimo to vytvořil v letech 1993 až 2002 více než sto titulních stran časopisu Softwarové noviny. Roku 2001 získal první cenu v soutěži Czech Press Photo v kategorii Věda a technika. Od roku 2002 učí v Ústavu reklamní fotografie a grafiky Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Napsal knihu o kreativních technikách a postupech v reklamní a produktové fotografii. Knižně vyšel rovněž Vnitřní svět básníka Rilkeho.