Není nad upřímnost. Úhlavní přátelé jsou dobrá společnost

Divadlo v Rytířské uvádí novou komedii francouzské scenáristky Carole Greepové, která přijede začátkem dubna do Prahy. Hra je pro čtyři postavy, nabízí dva rovnocenné mužské a dva ženské herecké party. Paradoxní název Úhlavní přátelé naráží na skutečnost, že hranici mezi láskou a nenávistí může někdy zbořit banální situace, jakou je třeba náhodné vyslechnutí konverzace přátel, kteří se nás chystají navštívit.

Zdroj: Divadlo v Rytířské Autor: Petr Našic

V překladu Anežky Svobodové a režii Jiřího Seydlera zápletku inscenace s chutí rozehrávají rozdílné manželské páry: pohodový spisovatel a jogín Charles (Miroslav Vladyka), propagátorka zdravé stravy Carole (Tereza Kostková), mazaný filmař Pierre (Radek Holub) a plastikami posedlá Marie (Nela Boudová). Kvalitu standardní konverzačky zvyšuje atraktivní obsazení a útulné prostředí zdobného barokního sálu, někdejšího refektáře karmelitánského kláštera, který Divadlo v Rytířské sdílí se souborem černého divadla.

„Klasická kvalitní konverzační komedie pro téměř jakékoli divadlo a nejširší okruh diváků. I proto, že hru napsala herečka, je velmi přímočará, srozumitelná, pochopitelná a bez uměleckých manýr,“ definuje Úhlavní přátele režisér a hudebník Jiří Seydler. „Carole má ráda francouzský venkov, kde se s Charlesem rozhodli žít, jsou trochu bio a trochu hippie. V ději hry je sice tou férovější holkou, ale protože je zraněná, nakonec nejvíc udrží ten malý velký podraz, pro který se s manželem rozhodli,“ prozrazuje o své postavě Tereza Kostková.

Těžištěm příběhu je zjištění, jak o svých přátelích smýšlejí ti, s nimiž Carole s Charlesem léta sdílejí své rodinné záležitosti. Pierre s Marií cestou do jejich nového domu nenechají na svých hostitelích nit suchou, ti se jim pak oplátkou snaží společný víkend pěkně okořenit. Dochází k různým výměnám názorů, ironickým půtkám, humoru bez ohledů. Drsná pravda vedle falše, odhalení lží, vzájemné léčky během dialogů. Hra má spád a pestrost těchto prostředků živého vyprávění odlišných životních stylů.

Co všechno opravdové přátelství nakonec vydrží a jak se návštěva zachová poté, co zjistí, že její ostrá kritika nečekaně dolétla až k uším těch, kteří ji nikdy neměli vyslechnout? Carol je kreativní hospodyňka, ušít boudu na své známé ji zaujme a inspiruje k tomu i svého muže, který pobaví hned úvodní replikou: „Je to takový neosobní, žijeme jako v katalogu z Ikea, akorát popisky dole chybí.“ Skandinávský jednoduchý a praktický styl je vtipně realizován dekorací (scéna a kostýmy Dana Hávová) z bíle natřených dřevěných palet. Tyto nahrazují nábytkovou stěnu, pohovku, konferenční stůl i vybavení kuchyně.

Úhlavní přátelé / Nela Boudová, Tereza Kostková, Radek Holub
Zdroj: Divadlo v Rytířské
Autor: Petr Našic

Cítila jsem se dobře v bohémské společnosti Carole Terezy Kostkové, v posledním trendu bydlení tak zvaného organizovaného nepořádku. Carol neumí moc vařit, ale o všem je schopná si promluvit. Nejvíc mě zaujal asi Pierre Radka Holuba, jeho gesta a komika, vášnivá chuť k jídlu, šibalství, líčení natáčení reklamního spotu… Nechybí „holčičí scéna“ se šampusem, pojednávající o tanci a úpravě zjevu, večírek s lososem na hruškách (což úžasně možná jenom vypadá) a legrace z nových ňader Marie, která spolehlivě zabírá na diváky.

Téma upřímnosti v přátelských vztazích, ve chvíli, kdy „svět je vzhůru nohama“ není od věci. Až na finální scénu, jejíž pojetí je na můj vkus trochu ukřičené, je sonda do domácnosti Carole a Charlese záživnou zkušeností, během níž se dočkáme i potřebné katarze a odpuštění. Úhlavní přátelé trvají přiměřené dvě hodiny i s pauzou, můžete je v Divadle v Rytířské s populárními herci prožít v reprízách 11. dubna nebo 15. května, vždy od 19:00.

Úhlavní přátelé / Miroslav Vladyka, Tereza Kostková, Radek Holub, Nela Boudová
Zdroj: Divadlo v Rytířské
Autor: Petr Našic

CAROLE GREEPOVÁ. Francouzská divadelní a televizní dramaturgyně. Jako dramatička sklízí úspěch na pařížské scéně. Komedie Úhlavní přátelé (2003) se dočkala řady nastudování. K jejím dalším úspěšným komediálním titulům patří Post-It nebo Sexbomba, jejíž text napsala s francouzským autorem a divadelním režisérem Rodolphem Sandem. Carole Greepová se věnuje také televizní a krátkometrážní filmové tvorbě.