Česká televize se cloní k dalšímu krimiseriálu

Česká televize nasazuje do programu další jednotku kriminalistů. Nový krimiseriál Clona natočil podle scénáře Marka Epsteina Tomáš Řehořek. Obrazově přitažlivá detektivka, v níž akce a profesionální týmová spolupráce převažují nad deduktivním způsobem pátrání, je jeho režijní seriálový debut. První díl s Kryštofem Hádkem v hlavní roli uvede Jednička 28. dubna, nahlédněte zatím do přípravy seriálu: 

Podle režiséra Tomáše Řehořka chce Clona připomenout, že obrazem lze i vyprávět, ne jen informovat. „Chtěl jsem udělat seriál, jehož forma bude důstojně reprezentovat žánr, protože jsem u nás zatím žádný takový seriál neviděl a obecně podprůměrné řemeslo na poli české audiovizuální produkce mě trápí,“ přiznal. Ve svých celovečerních snímcích se snaží využívat obraz jako dalšího „herce“, jak dokázal už ve svém debutu Proměny (2009), ale i v následujících titulech Piko, Signál a Czech Made Man.

V jeho seriálové prvotině mu s výsledným dojmem pomáhal kameraman Jan Cabalka. A i když Clona byla pro Řehořka první výraznou zkušenost se seriálem, nebyla pro něj úplně neznámými vodami, protože ho prý lákal právě filmový potenciál projektu. „Všech sedm dílů má jednotný vizuální koncept, ale každý díl je jiný ve svém zpracování, které vychází z námětu. Jeden díl je hodně rychlý a akční, druhý má zase pomalejší tempo a pracuje s atmosférou a podobně,“ upozorňuje, že chtěl udržet osobitost každého dílu.

Celkem jich je sedm a jejich pojítkem je především tým vyšetřovatelů pod vedením Viktora Preisse. Jemnější posilou jeho podřízených Davida Novotného a Rostislava Nováka, který se víc než herec prosadil coby principál nového cirkusu La Putyka, je slovenská herečka Vica Kerekes (v seriálu mluví slovensky). „Abychom nevypadali jako úplný amatéři, měli jsme před natáčením různá cvičení se zbraní a předpřípravy,“ prozradila o zákulisí. V Cloně si mohla vyzkoušet povolání, o němž uvažovala předtím, než se pustila do studia herectví - chtěla se totiž hlásit na policejní akademii.

Jinou představu o své budoucnosti měl původně také hlavní hrdina seriálu Roman (Kryštof Hádek). Ale poté, co jej už poněkolikáté nepřijali na vysněnou FAMU a vlastní pokusy o obživu mu příliš nevyšly, přistoupí na domluvy svého otce (Jan Hartl), aby začal dělat „něco pořádného“.  

Nastoupí k němu na dopravní policii jako fotograf. Při cvakání autonehod o jeho umělecký pohled nikdo moc nestojí, ale fotografické vidění světa se dobře propojuje s Řehořkovým zájmem o vizuálně poutavý seriál. Po otcově smrti se Roman rozhodne u policie zůstat, i přes obavu své matky (Taťjana Medvecká), a připojí se, nebo spíš vnutí se, do kriminálního týmu plukovníka Bárty (Viktor Preiss), aby mohl vypátrat vraha. Jako policejní kameraman se dostane (a diváci s ním) i ke zločinům drogové mafie nebo bestiální vraždě stopařů.

Na to, jak dopadne případ, který se ho osobně dotýkal a kvůli němuž odložil svůj sen stát se fotografem, si musíte počkat do 9. června, kdy Česká televize odvysílá poslední, sedmý díl.