Otto Dix je znovu ve Válce

Drážďany – Německá galerie Albertinum nabízí pohled na válečné zákopy očima jednoho z největších tamních malířů Otto Dixe. Děsivý a zároveň působivý obraz Válka se zařadil mezi ty nejslavnější malby z válečného období. Autor musel dílo ukrývat před nacisty, dnes má jeho práce nevyčíslitelnou hodnotu. Drážďanská výstavní síň ho vystavila ke stému výročí začátku první světové války.

Video Válka podle Otto Dixe
video

Válka podle Otto Dixe

Triptych Válka tvoří čtveřice obrovských dřevěných desek, na nichž je zobrazen koloběh mechanického vraždění od příchodu na frontu až po masový hrob. Malba patří k největším válečným obrazům v dějinách umění, odborníci jej srovnávají s Guernicou Pabla Picassa.

Na rozdíl od Picassa Dix zažil válku na vlastní kůži, a jejím hrůzám tak mohl přidat vlastní pohled. Během první světové války se dobrovolně přihlásil do služby a velel kulometné jednotce, prošel dokonce částí slavné bitvy na Sommě. Válka umělce velmi ovlivnila a svá díla maloval bez příkras. Triptych Válka, na němž pracoval víc než tři roky, měl zpečetit jeho trauma.

Dix během tvorby mnohokrát změnil svůj plán. „Rentgenové snímky dokazují, jak znovu a znovu bez milosti přemalovával už hotové partie. Symbolika se míchá s malířovými zážitky. Třeba děsivý motiv kostry na pahýlu stožáru má zcela reálný základ: Špeha, zabitého na pozorovatelně,“ vysvětlila Marlies Giebeová, vedoucí restaurátorských prací.

Malíř navíc zvolil formu oltářního obrazu, aby namaloval svět bez Boha, jak ho on sám po válečných útrapách viděl. Během druhé světové války ukryl dílo v Krušných horách, teprve až v časech NDR ho koupila galerie v Drážďanech.

Aby sehnala devizy, musela prodat velkou část ostatních sbírek. Předchůdce slavného obrazu, dílo Zákopy, je ale známé jen z fotek. Nacisti ho zkonfiskovali jako tzv. degenerované umění. Dodnes se po něm marně pátrá.

Otto Dix…

Otto Dix… byl německý malíř a grafik. Proslavil se v éře Výmarské republiky, kterou zobrazoval nepříliš lichotivě. Byl známý pro svou syrovost a naturalismus. Německo procházelo po první světové válce inflací, chudobou i obdobím politického chaosu a Dix vše brutálně zobrazil. V době NDR se stal poměrně protěžovaným umělecem. V pozdějších letech života měla jeho díla náboženský charakter, pohrával si v nich s alegorií nebo s poválečných utrpením. Zemřel v roce 1969 v osmasedmdesáti letech.