Roztrojená Alenka v říši operního thrilleru

Brno – Alenka v říši divů jako opera nebo Alenka v říši divů jako thriller? A co takhle rovnou operní thriller? Právě ten uvede v premiéře brněnská Reduta 7. května pod názvem Alice in bed. Hudbu na anglickojazyčné libreto složili Ivo Medek s Markétou Dvořákovou, režisérem je Rocc, bývalý umělecký šéf operních souborů pražského i brněnského Národního divadla.

„Položili jsme si otázku, co se stane s Alenkou, když dospěje. Mohla by být třeba designérkou počítačových her,“ řekla dnes novinářům Dvořáková. Svůj umělecký i osobní život Alenka prožívá vnitřně rozpolcená. Jedna část její osobnosti touží až chorobně po penězích a úspěchu, druhá se snaží nepropadnout komerčním tlakům a hledá inspiraci ve světě dětské fantazie.

Pro vnitřní rozháranost ztvárňuje Alenku víc hereček. Každá ale přitom hraje odlišnou postavu: dvě dospělé ženy a děvčátko jako symbol kreativity a inspirace. Postava prahnoucí po slávě se snaží dítě udržet ve spánku, její druhé já usiluje o vzkříšení malé Alenky. Zároveň hrdinka vytváří počítačovou hru, přičemž realita se stále více prolíná s fantazií.

Diváci budou s Alenkou putovat hodinu a půl po vnitřním světě. Ten podpoří také videoprojekce od skutečného návrháře počítačových her Lukáše Medka. Alici si zazpívají Tereza Merklová Kyzlinková s Gabrielou Vermelhou. Další party svěřil tvůrčí tým například Haně Škarkové, Janu Mikuškovi a Otakaru Blahovi.

Slovo autorů libreta:

„Být či nebýt ve vleku komerce, okamžité úspěšnosti, mediálního pozlátka a pohodlného zisku? Být úspěšný a bohatý nebo vnitřně spokojený s tím, co dělám a třeba i chudý? To jsou otázky, které připadnou na mysl každému umělci, zejména když vidí, kam se současný svět ubírá, kdy namísto kvalitního umění jsou různými zájmovými skupinami a zejména médii umně podstrkovány a poté takto zmasírovanou laickou veřejností i adorovány pseudohodnoty, kýč a brak – zaplacený však paradoxně násobně víc než skutečná kvalita,“ doprovází Medek a Dvořáková hru.