I ty, Brute? Američané hrají v Praze Shakespearova Caesara

Praha - Zamyšlení nad státní mocí, svárem republiky s monarchií a hranicí mezi vlastenectvím a prospěchářstvím. Aktuální témata ve čtyři sta let staré hře Williama Shakespeara o Juliu Caesarovi. V dramatikově rodném jazyce tragédii hraje americký soubor Orlando Shakespeare Theater na scéně pražského Divadla Kolowrat.

Zdroj: Orlando Shakespeare Theater Autor: Tony Firriol

Julius Caesar je Shakespearovým politicky nejangažovanějším dílem. Ačkoliv jde o hru napsanou za vrcholu alžbětinské monarchie, její děj se odehrává v dobách římské republiky a zachycuje Caesarův konec před zraky senátu právě proto, že se Řím odmítá sklonit před myšlenkou jediného monarchy.

„Rozpor mezi záležitostmi osobními a politickými se prolíná celou hrou. Brutus zavraždí svého nejlepšího přítele z obav před jeho rostoucí mocí, z čehož jeho žena zešílí a spáchá sebevraždu. U Marka Antonia zase sledujeme přerod z římského flamendra v muže, který na svá ramena vezme odpovědnost za Řím. Otázkou ale zůstává, zda to dělá proto, že chce pomstít svého učitele, nebo proto, že chce opravdu být vůdcem národa,“ uvedla k inscenaci režisérka Tina Packerová.

Julius Caesar je tak podle ní jedinou Shakespearovou hrou, kde konflikt mezi osobní motivací a politickými ideály hraje hlavní roli. Příběh spiknutí proti římskému císaři, jeho vraždy a uvržení Říma do občanské války ve jménu republiky odehraje americký soubor v Kolowratu celkem šestkrát - od 7. do 12. května. Představení bude opatřeno českými titulky podle překladu Martina Hilského.

Orlando Shakespeare Theater přijelo do Prahy na pozvání Prague Shakespeare Company, jediného profesionálního anglojazyčného souboru v hlavním městě. Režiséra Tina Packerová s pražskou společností spolupracovala už v roce 2011 při projektu Women of Will, do něhož si vybral ženské postavy ze Shakespearových her.