V Opavě nastal věk Vodnáře. Z plakátů a desek zní 60. léta

Opava – Opavský Dům umění se oblékl do duhových barev. Výstavou „Psychedelia“ zde historik umění Zdeněk Primus prezentuje vizuální kulturu 60. let, a to v podobě originálních hudebních plakátů, vinylových desek a knižních publikací o hudbě éry hippies. 

Opavský Dům umění popisuje expozici Psychedelia jako největší výstavní projekt roku. „Je to výstava o moci mladých, nezávisle se cítících lidí, kteří svým nekompromisním přístupem chtěli změnit společenskou a do jisté míry i politickou situaci světa,“ uvádí galerie.

Návštěvníkům přibližuje vizuální doprovod hudby v období na přelomu 60. a 70. let, a v Opavě tak našli specifické zastoupení takoví hudebníci, jako byl Jimmy Hendrix nebo kapely Doors, Rolling Stones a samozřejmě – Beatles. Ti všichni se v expozici představují prostřednictvím plakátů nebo LP desek. „Jsou tady plakáty americké, anglické, české, jsou tu obaly od desek… a celá sbírka je unikátní, protože se tu vyskytují věci, které lidi nemají možnost vidět kdekoli jinde,“ uvádí dramaturg Jan Kunze.

Za Psychedelií přitom stojí jediný sběratel, historik umění Zdeněk Primus, jenž začal svou kolekci kompletovat před deseti lety. Nejvýraznější částí jeho sbírky i opavské Psychedelie jsou plakáty výtvarníka Victora Moscosa, které se pohybují pod světly reflektorů. „Speciálním nasvícením se rozhýbají tak, jako hudba rozhýbala publikum, aby začalo tancovat,“ dodává Primus.

Psychedelie? Mámení, sen, halucinace

Právě Moscosovy plakáty jsou také vrcholným projevem psychedelických tendencí v uměleckém projevu přelomu 60. a 70. let. Syté, až reflexní barvy a obrazy snů, vizí nebo halucinací se inspirují vnímáním člověka pod vlivem drog, případně se mámivé vjemy snaží přiblížit a napodobit; navazují tak na surrealismus a (u statických forem) přeneseně i na florální dekor secese. Vizualita nosičů navíc přímo doprovází hudební nahrávky, neboť všichni zmínění umělci ve sledovaném umění ve stejném stylu, tzv. psychedelickém rocku, tvořili.

Součástí výstavy jsou knihy i časopisy, ať už se jedná o sanfranciský Oracle nebo československý Pop Music Expres; ten mezi exponáty nezamířil náhodou, protože opavská výstava sleduje rozpor mezi projevy psychedelie v Československu a na Západě. Zatímco za hranicemi se alternativní a kritický pohled na společnost (podmíněný válkou ve Vietnamu) etabloval a později splynul s levicovou alternativou, na východě byl vyhnán do podzemí, aby z něj zde vyrostla undergroundová scéna.