Jeviště Městského divadla Brno ovládl proslulý milovník

Brno - Nový romanticko-historický muzikál Městského divadla Brno opráší notorickou známou postavu svůdníka a volnomyšlenkáře. Don Juan je původní český muzikál, který připravila čtveřice autorů Vašo Patejdl, Ivan Hubač, Eduard Krečmar a Martin Hrdinka. Svou světovou premiéru má dnes večer.

Láskou zklamaný Don Juan se po nevydařeném vztahu rozhodne něžnému pokolení pomstít, se ženami si jen pohrává. Milovník a svůdník ale narazí, jakmile mu do života vstoupí Isabela, pro kterou je ochotný se změnit. Osud mu ale odepře i ji, čímž Don Juan definitivně zatrpkne.

„Myslím, že je milovník i nešťastník. Tak to v životě občas bývá, že my kluci jsme zhrzeni nějakou první láskou. A potom, když jdeme dál, jsme už možná trochu cyničtější. V tom je lidská stránka Dona Juana,“ myslí si jeho představitel a režisér inscenace Petr Gazdík, který si hlavní roli zahraje v alternaci s Dušanem Vitázkem.

Čtveřice autorů Vašo Patejdl, Ivan Hubač, Eduard Krečmar a Martin Hrdinka pracovala na muzikálu sedm let. „Někdy jsme spolu byli dva tři dny na chatě, tvůrčí atmosféra byla taková, že jsme si to četli, já jsem přinášel písničky, zpívalo se,“ chválil si tvůrčí proces Patejdl. „Měli jsme jen dva problémy: kde děj přerušit na pauzu a jak to ukončit,“ dodal. Z mnoha možných konců nakonec zvolili autoři ten nejtragičtější - Don Juan svůj osud neunese a umírá rukou ženy, kterou sám zklamal.

Don Juan

Šlechtic Don Juan je fiktivní postava, která v různých dílech vyniká nejen svým bohatstvím a svobodomyslností, ale především se honosí schopností svést jakoukoliv ženu. Juanův život je protkaný hazardem a násilím. V hádce dokonce zabije Dona Gonzala, což je otec dívky, kterou mladý Juan svedl. Slavná scéna poslední večeře, kdy Don Juan pozve i ducha zabitého otce, má v různých dílech odlišnou podobu. Originální hra z pera Tirsa de Moliny kritizuje hříšný život Don Juana, za což po smrti není spasen. Básník José de Espronceda vidí odchod hlavní postavy do pekla jako jeho vlastní vůli, zatímco dramatik José Zorrilla zpodobnil svůdníka jako prosícího o Boží ochranu, již nakonec získá.

Nejslavnější úpravou tématu milovníka je Mozartova opera Don Giovanni, která si svou premiéru odbyla v Praze v roce 1787. V hledišti tehdy údajně seděl sám Giacomo Casanova. Odlišné interpretace osudu slavného svůdníka inspirovali také Alexandera Puškina nebo G. B. Shawa.