Vítěz Cannes upadl pod palmou do Zimního spánku

Cannes - Ve francouzském Cannes vyvrcholil sedmašedesátý ročník mezinárodního filmového festivalu. Zlatou palmu získal koprodukční snímek Zimní spánek (Winter Sleep) tureckého režiséra Nuriho Bilge Ceylana. Cenu pro nejlepšího herce obdržel Timothy Spall za výkon v dramatu Mr. Turner. Jako nejlepší herečku vybrala porota Julianne Mooreovou za roli ve snímku Mapy ke hvězdám.

Název snímku Zimní spánek by sice mohl pro někoho navozovat ospalou atmosféru, jméno je ale to jediné, co je na filmu klidného. Vypráví totiž o bohatém muži provozujícím hotel v tureckých horách, který neváhá použít svou inteligenci a postavení k utlačování druhých, v čele s vlastní ženou a sestrou. Režisér se nechal inspirovat romány Antona P. Čechova. Kromě Zlaté palmy už v pátek získal cenu Mezinárodní federace filmových kritiků.

Filmový svět shodou okolností letos oslaví sté výročí vstupu turecké kinematografie na scénu. Istanbulský rodák Ceylan ocenění věnoval „mladým lidem v Turecku a těm, kdo v uplynulém roce přišli o život“. Právě v Turecku se odehrávaly násilné demonstrace proti vládě a během posledního měsíce navíc v tamním uhelném dole zahynulo přes tři sta horníků.

  • Kis uykusu je druhým snímkem tureckých režisérů, který si z Cannes odváží hlavní cenu. V roce 1982 Zlatou palmu dostal film Cesta Şerifa Görena a Yılmaze Güneyho.

Vítězný snímek trvá přes tři hodiny, což některé porotce vylekalo. Novozélandská režisérka Jane Campionová však nakonec prohlásila, že by u filmu klidně vydržela i déle.

Pomyslnou stříbrnou medaili získal snímek Le Meraviglie (Zázraky) italské režisérky Alice Rohrwacherové. O „bronzovou“ pozici se dělí hned dvě díla, a to Mommy (Máma) vyprávějící o vztazích dcer a matek, a náročný, experimentální snímek Adieu au langage (Sbohem jazyku) filmového veterána Jeana-Luka Godarda. Oba filmaři si rozdělili Cenu poroty. Godard se ocenění z Cannes dočkal vůbec poprvé v kariéře.

„Byl to neuvěřitelně různorodý celek, filmy, které byly klasické, filmy, které byly radikální, filmy, které byly o budoucnosti filmového průmyslu,“ prohlásil podle agentury Reuters člen poroty Nicolas Winding Refn. Kritik časopisu Hollywood Reporter Stuart Kemp ale poznamenal, že výsledná ocenění nenabídla „žádná překvapení a ceny odešly na předvídatelná místa“.