OBRAZEM: Staronový Mánes otvírá

Praha – Dva roky stavebních prací a desítky milionů korun proměnily budovu Mánesa na pražském Rašínově nábřeží. Výstavní síň se po nákladné rekonstrukci otevírá, i když zpřístupněna bude zatím jen zčásti. První výstava představí výtvarníka a karikaturistu Ivana Steigera.

Video Výstavní síň Mánes po dvou letech otevírá
video

Výstavní síň Mánes po dvou letech otevírá

Výstavní síň Mánes po dvou letech otevírá

Vlastník funkcionalistické památky – Nadace českého výtvarného umění – se do rekonstrukce pustil kvůli nevyhovujícím technickým podmínkám, které značně limitovaly provoz galerie. Prostory také oproti původním záměrům nevhodně proměnily stavební zásahy v průběhu let, rekonstrukce měla budovu přiblížit k původnímu architektonickému i funkčnímu uspořádání. Dokončení obnovy bylo provázeno diskusemi o fungování výstavní síně. Část výtvarné obce kritizuje nadaci za to, jakým způsobem spravuje svůj majetek.

Funkcionalistická výstavní síň vznikla v roce 1930 jako součást budovy Spolku výtvarných umělců Mánes podle projektu Otakara Novotného. Výstavní prostor zasahoval až do druhého patra a v jeho části byly původně oddělené komerční provozovny – trafika, obchod a autosalon. Komerčním aktivitám chce Mánes zpřístupnit i současné vedení, nadace musí kvůli rekonstrukci splácet více než stomilionový dluh. 

Na konci 40. let byly vytvořeny prostory pro kanceláře, čímž budova pozbyla mimo jiné své prostorové velkorysosti. K další rekonstrukci, která podstatně změnila původní funkční uspořádání budov, došlo v 80. letech. Byly upraveny stěny, zabudovány mobilní příčky a vystavěno nové schodiště, jímž se výstavní část propojila se suterénem, tedy bývalými prostory Francouzské restaurace.

Dokončená rekonstrukce má Mánesu navrátit původní lesk a nové uspořádání se vrací částečně k původním záměrům architekta Novotného. „Zrušilo se schodiště, které propojovalo v minulosti spodní a horní výstavní sál. Nově vznikla jakási 'betonová věž', v jejímž středu se skrývají technologie a zároveň výtah, který propojuje spodní restauraci s kancelářskými prostory nahoře,“ vyjmenoval některé změny Petr Kuthan, předseda Nadace českého výtvarného umění.

Upozornil také na luxfery v podlaze terasy, které byly zakryté a jejichž použití budovu díky hře světla projasnilo. „Obnoven byl původní záměr, že Mánes propojí kulturní činnost a gastronomii,“ upozornil na další „návrat“ Kuthan. Přízemní část s francouzskou restaurací a kavárnou ale ještě čeká na kolaudaci. Schválena by mohla být koncem léta.  

Jako první se po otevření Mánesu ve 30. letech minulého století konala výstava mapující české umění předešlých sta let. V zrekonstruovaných prostorách si návštěvníci jako první mohou prohlédnout dílo Ivana Steigera. Výtvarník žijící v Německu se po emigraci v roce 1968 proslavil jako karikaturista, je ale také sběratelem historických hraček. Část své sbírky zpřístupnil také v pražském muzeu, jako malíř se v hlavním městě ale připomíná nyní poprvé od roku 1990. „Mánes, to je jednička. Není galerie, která by měla větší tradici a která by mohla být pro umělce víc důstojná. Je to prostě tradice, posvěcení,“ vysvětlil, proč si pro svůj český výstavní návrat vybral právě Mánes. Jeho tvorba bude pod názvem Sui generis k vidění měsíc.