Koncert Berg hraje potmě. Georg Friedrich Haas přijel do Prahy

Praha - V málo známém sále pražské Masarykovy koleje hrál dnes večer Orchestr Berg v naprosté tmě. Vyžaduje to celovečerní kompozice In vain proslulého skladatele současné hudby Georga Friedricha Haase. Ten dorazil osobně, do Prahy ho přilákal také odkaz českého experimentátora Aloise Háby.

Orchestr Berg potmě (zdroj: ČT24)

„Je to cesta do jiných zvukových krajin, hudba velmi barevná. Sama jsem dříve nenáviděla současnou hudbu, ale v dnešní době je pro mne větším dobrodružstvím pouštět se do takových netradičních experimentů a výletů,“ říká ředitelka orchestru Eva Kesslová. Skladba vyžaduje velmi náročné nastudování, hudebníci se musí vyrovnat s netradičním přirozeným laděním a téměř třetinu díla musí umět zpaměti, protože se hraje potmě.

„Ve tmě se člověk dokáže lépe koncentrovat na poslech. I když se jedná o velmi dlouhý kus, když tu sedíte, cítíte ten čas jinak. Vnímáte, že trvá kratší dobu než hodinu,“ uvažuje autor díla Georg Friedrich Haas, který koncert osobně navštívil. „Haas žije v New Yorku, kde působí jako profesor na Columbia University. Máme velké štěstí, že je zrovna v Evropě, jinak bychom ho do Prahy dostali jen stěží,“ říká Eva Kesslová. Haase do Prahy přilákal také odkaz Aloise Háby, českého průkopníka mikrointervalové kompozice.

Georg Friedrich Haas (*1953) je jedním z nejvýznamnějších skladatelů své generace. Vychází z tradice francouzského spektralismu, pracuje s harmonickými barvami a mikrointervaly. Ačkoliv je jeho hudba experimentální a nekompromisně promyšlená, má často úspěch nejen u fanoušků avantgardy, ale také u širšího publika, které oceňuje netradiční zvukovou barevnost. Mezi jeho nejvýznamnější díla patří právě In vain.

Vydáno pod