Smetanova Litomyšl letos nabízí rekordní počet oper

Litomyšl - Výběrem árií, sborů a scén z oper českých autorů v podání sboru a orchestru Národního divadla Praha začal dnes 56. ročník mezinárodního operního festivalu Smetanova Litomyšl. Do 6. července nabídne dosud nejvíce operních představení ve své historii, uvede jich sedm. Kromě nich je na programu množství dalších koncertů.

Zahajovací koncert byl zcela vyprodán. „Vstupenky už nejsou ani na opery Figarova svatba a Armida, na koncert Návštěva ve Scale a na závěrečný koncert. Na většinu pořadů se ale ještě dají koupit,“ zve diváky ředitel festivalu Jan Pikna. V dnešním výběru árií, sborů a scén z oper českých autorů vystoupila mimo jiné sopranistka Eva Urbanová. Na programu byly ukázky děl Bedřicha Smetany, Zdeňka Fibicha, Antonína Dvořáka, Vítězslava Nováka, Josefa Bohuslava Foerstera, Otakara Ostrčila, Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů.

Nejméně hraná Čertova stěna

„Dosud nikdy jsme nenabízeli v jednom ročníku sedm operních titulů. To je skutečně velmi výjimečná událost a máme z ní radost o to větší, že budou prezentována ústřední témata Roku české hudby,“ uvedl dramaturg přehlídky Vojtěch Stříteský. Některé opery budou mít premiéru, další jsou uváděny jen výjimečně. Na objednávku festivalu nastudovalo Národní divadlo moravskoslezské nejméně hranou Smetanovu operu Čertova stěna.

Novodobou světovou premiéru bude mít v přírodním divadle u zámku v Nových Hradech u Litomyšle komorní opera Giuseppa Scarlattiho Armida z roku 1766. Diváci budou moci rovněž navštívit například dokumentární komorní operu Aleše Březiny Toufar o takzvaném čihošťském zázraku a osudu jedné z obětí komunistického režimu, kněze Josefa Toufara.

Kompletní program festivalu najdete tady.

Smetanova Litomyšl uvede letos během 25 dnů 34 představení. V programu je například společné vystoupení mezzosopranistky Dagmar Peckové a tenoristy Štefana Margity nazvané Začínáme končit, koncert souborů Cigánski Diabli a Barocco sempre giovane pod názvem Gypsy Baroque, rekonstrukce původních Lukášových pašijí Johanna Sebastiana Bacha a Carla Orffa nebo oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela.

Pořadatelé letos počítají s rozpočtem 30 milionů korun. Výnos ze vstupného se odhaduje na deset milionů korun, po 1,5 milionu korun přispějí Pardubický kraj a město Litomyšl, další náklady by měla pokrýt dotace ministerstva kultury nebo příspěvky sponzorů.