Orlando se opět proměňuje. Virginie Woolfová Na zábradlí

Praha - Pražské Divadlo Na zábradlí před divadelními prázdninami připravilo premiéru hry inspirované svérázným románem Virginie Woolfové Orlando. Scénické setkání s románem v Eliadově knihovně se koná pod režijním vedením Anny Petrželkové.

Orlando v Eliadově knihovně (zdroj: ČT24)

Příběh mladého šlechtice Orlanda, milovaného královnou, zrazeného ruskou princeznou, patří mezí pronikavé romány britské spisovatelky Virginie Woolfové. Vyprávění se dotýká tajemství času a proměny lidské identity. „Nás bavilo odpovídat na otázky, které tam klade, ale ne zodpovídat všechny legendy ohledně genderovosti předlohy. Spíš nás zajímala otázka identity,“ uvažuje režisérka Anna Petrželková.

„Je to trošku divné“

V polovině představení, stejně jako v polovině knihy, hlavní hrdina změní pohlaví a z muže se stává žena. „My jsme si s tím trochu pohráli, protože herci jsou obsazeni proti svému pohlaví, takže Míla König v druhé půli hraje ženu, zatímco Anežka Kubátová v první půli hraje Orlanda-muže,“ popisuje Petrželková. „Je to trošku divné, ale v tomhle představení je to úplně přirozené,“ říká herec Miroslav König. I v roli královny Alžběty exceluje muž, Tomáš Dianiška. Dále hrají Anežka Kubátová, Martina Krátká a Ivana Šolcová. Dramaturgyní je Tereza Marečková, scénu a kostýmy připravila Hana Knotková, hudbu Jakub Kudláč.

„Zjihlou Orlandovu duši, která se opájí přírodou a je uvězněná v jakési melancholii, celý tento jemný svět jsme se pokusili převést na jeviště. Je to taková lechtivá travesti show opředená něžným jemnocitem,“ zve diváky Anna Petrželková. „Psala jsem tak, že jsem si uhnala bolest hlavy a musela jsem se zarazit,“ poznamenala si o Orlandovi do deníku sama Virginie Wolfová. Sugestivní, vtipný i snový a křehký román převedený na jeviště Eliadovy knihovny je poslední letošní premiérou Divadla Na zábradlí (stránky zde).

Vydáno pod