Temný bas René Pape poprvé vystoupil v Praze. Chesky čésky

Praha - Několikaminutovými ovacemi vestoje ocenili diváci německého operního pěvce Reného Papeho. V zaplněné Smetanově síni pražského Obecního domu přednesl 17. června árie z oper Giuseppe Verdiho a Richarda Wagnera. Popasoval se i s češtinou. A to přesto, že byl zdravotně indisponovaný. 

Pro svůj temný a podmanivý hlas je René Pape jedním z nejvyhledávanějších basů na světové operní scéně. A proto mají v jeho repertoáru Wagner a Verdi zásadní místo - temnější role jsou pro jeho hlas jako stvořené. „Zpívám tyto role od doby, co jsem na jevišti. Dělám taky trochu komičtější jako Figara, ale toto je základní repertoár. Mám rád Mefistofela,“ potvrdil pěvec.

Program jeho pražského koncertního debutu byl složen právě z Verdiho a Wagnera. Zvolil si například ukázku z Verdiho Macbetha i operního thrilleru Don Carlo. Druhá polovina koncertu pak patřila wagnerovskému repertoáru, z něhož v Papeho podání zazněla árie z Tristana a Isoldy a v závěru známý monolog Wotana z opery Valkýra, který se loučí s Brünnhildou. 

Papeho může znát tuzemské publikum z přímých přenosů z newyorské Metropolitní opery do kin. Na této světové operní scéně se představil poprvé v roce 1992 a nazývá ji svým druhým operním domovem, hned po berlínské Státní opeře, kde dnes padesátiletý pěvec před čtvrt stoletím debutoval a kde zůstal dodnes ve stálém angažmá.

Při svém prvním pražském vystoupení - za doprovodu Českého národního symfonického orchestru pod taktovkou Jonase Albera - se potýkal s nachlazením. Přesto dokázal posluchače zvednout dvakrát ze sedadel. Podruhé, když přednesl árie Vodníka z Dvořákovy Rusalky. V češtině, s níž bojuje, ji Pape zařadil také na svou nahrávku Gods, Kings & Demons, kterou vydal v roce 2008 u Deutsche Grammophon. Jak se pral se „smrdícími“ nástrahami českého jazyka, si škodolibě můžete poslechnout v následujícím videu: