Slovácko za totality: oběti bez viny a viníci bez trestu

Uherské Hradiště - Slovácké divadlo v Uherském Hradišti 21. června v premiéře uvede inscenaci Cena facky aneb Gottwaldovy boty. Dílo na jeviště vrátí osudy slováckých rodin od 50. let minulého století až po současnost. Podle tvůrců by mělo připomenout to, co lidé prožili za komunismu, ale také přispět k vyrovnání se s dědictvím totality.

Slovácko padesátých let minulého století a Slovácko dnes. Násilná kolektivizace a proklamovaný antikomunismus současnosti. Osudy sedláků, kteří se stali obětí totality i polistopadové hledání viníků zločinů minulého režimu, z nichž řada nebyla potrestána. Řeč bude o uherskohradišťské věznici, kde působili trýznitelé politických vězňů v čele s nechvalně známým Aloisem Grebeníčkem, jenž byl stíhán pro podezření, že se jako zástupce velitele vyšetřovacího oddělení StB v Uherském Hradišti podílel na politických zločinech. Nechodil k soudu s poukazem na špatný zdravotní stav a zemřel, aniž se oběti dočkaly satisfakce. I jeho osudy inspirovaly tvůrce inscenace.

Hra vznikla podle stejnojmenné knihy zlínského spisovatele a soudce Josefa Holcmana. Jeho povídky z dob totality převedl do divadelního scénáře dramatik a novinář Karel Steigerwald, režisérem inscenace je uherskohradišťský rodák Břetislav Rychlík.

Podle autorů je nutné v době, kdy někteří lidé relativizují hrůzy 50. let, připomínat to, co se dělo. „Když se společnost nevypořádá s minulostí, ona se vždycky v nějaké podobě vrací. Myslím, že to je hlavní téma tohoto kusu,“ míní Rychlík.

Žánrový podtitul inscenace je 'cimbálmuzikál'. Známé melodie ale diváci uslyší s netradičními texty. Většinou jsou to původně lidové písničky, k nimž jsou přidané texty, které oslavují například Stalina nebo Gottwalda. Režimu poplatné songy doplní náboženské písně, Steigerwaldův text pro Karla Marxe a Rychlíkův text k operní árii pro pošťačku, které se nedaří doručit obsílku k soudu výše zmíněnému mučiteli.