Dobrá a ještě lepší Rowlingová. Její novou detektivku recenze chválí

Londýn - Před pár dny vyšel v anglickém originále vyhlížený román The Silkwom. Autorem je Robert Galbraith, také jinak J. K. Rowlingová. Od knihy se přirozeně dost očekávalo a již pár hodin po té, co spatřila světlo světa, se objevily první recenze. Podle zahraničních médií se je na co těšit, kniha má co nabídnout a je ještě lepší než úvodní díl z detektivní série o Cormoranu Strikovi Volání Kukačky.

Půvab a hlavně věrohodnost knize dodává fakt, že Rowlingová příběh zasadila do jí dobře známého prostředí celebrit a knižního vydavatelství. Celý děj je totiž postaven kolem vyšetřování zmizení známého spisovatele. „Galbraith je velice kyselým pohledem do literárního světa,“ oceňuje například recenzent Sunday Express. „Jemně, ale hluboce řeže skalpelem do autorů, agentů a vydavatelů, až mě to nutí přemýšlet, co z toho je ještě fikce.“

Hlavní hrdina je pod tlakem očekávání, jestli bude schopen zopakovat úspěch z předchozího případu, a každý sleduje, jak si vede, což je Rowlingové velice blízké. Po celosvětovém úspěchu Harryho Pottera začala psát detektivky pod pseudonymem právě proto, aby se podobným očekáváním vyhnula. Ovšem to se jí nepodařilo, protože krátce po vydání prvního případu Cormorana Strika dílu byla odhalena.

Jako Sherlock Holmes nebo Agatha Christie

Jak je u Rowlingové zvykem, ani v druhém příběhu nic nezkracuje a vše popisuje do nejmenších detailů. Jinak jde podle recenzních ohlasů spíš o klasické dílo detektivního žánru, jako je například Sherlock Holmes nebo romány Agathy Christie, i přes to, že se odehrává v dnešní době. Příběh, který působí satiricky, obsahuje spoustu nečekaných zvratů. I když The Guardian považuje zápletku za „rozhodně ne dostačující“.

„Hedvábník je dobře strukturovaný, velice mysteriózní a i ti nejchytřejší čtenáři nebudou vědět až do posledních stránek, jak to všechno skončí,“ tvrdí naopak kanadský deník National Post. Víceméně se recenze shodují, že Rowlingová je mistrem v nastiňování skutečností a v tomto díle dala jasně najevo, že zamýšlená sedmidílná série bude hlavně příběhem Strika a jeho asistentky Robin.

Čeští čtenáři si budou moci vlastní názor udělat až na jaře příštího roku, kdy The Silkworm vyjde v českém překladu pod názvem Hedvábník.