Na začátku byla linka. Grafický design od píky

Brno - Půlstoletí své existence představovalo brněnské bienále grafického designu to nejlepší z tohoto oboru. Ve 26. ročníku ale upustilo od profesionálů a rozhodlo se přiblížit, „jak se dělá grafický design“ - na tvorbě studentů a různých formách výuky. Přičichnout k tomuto oboru mohou poprvé díky OFF programu i návštěvníci.

„Dosavadní ročníky ukazovaly práce hotových profesionálů, takové best of grafického designu. Letos se zaměřujeme na edukaci, ukazujeme kuchyni vzdělávání v grafickém designu a odhalujeme více samotný proces,“ upřesnil ředitel pořádající Moravské galerie Jan Press.

Pro hlavní soutěžní výstavu - s mezinárodní účastí - vybrala porota z 2012 přihlášených téměř 400 prací od 226 autorů z 24 zemí. Grand prix však letos neudělila. Neudělení ceny podle porotců neznamená, že soutěžní práce nejsou kvalitní či osobité. „V dosavadních ročnících ale porota vždy mohla spoléhat na rozsáhlejší dílo, vznikající v dlouhodobějším horizontu. Tento ročník je jiný, vyplývá to z jeho samotné povahy, ze studentských prací,“ vysvětlila předsedkyně poroty Barbara Steinerová. 

Tvorbu pedagogů přiblíží výstavní projekt nizozemského studia Armanda Mevise a Lindy van Deursenové, kteří na bienále získali velkou cenu v roce 2012, a retrospektivní výstava grafického designéra a pedagoga Rostislava Vaňka. 

Retrospektiva Rostislava Vaňka
Zdroj: Archiv MG

Doprovodné výstavy si vzaly za úkol představit vzdělávání v oborech na nejrůznějších úrovních. Například výstava Vzít linku na procházku mapuje způsoby a směry ve výuce designu; „vizuální čítanka“ Off-White Paper se zaměřuje na vzdělání autorů z různých zemí, kteří vystavovali na bienále v posledních pěti ročnících; projekt Od A do B do C proměnil výstavní prostor Pražákova paláce na imaginární učebnu. Na dalších výstavách si návštěvníci mohou prohlédnout nábytek a předměty, které designéři navrhli pro své školní ateliéry, anebo si prolistovat knihy, jež ovlivňovaly práci šesti oslovených designérů. 

„Chceme v pozitivním smyslu nakazit ty, kteří se o grafický design nezajímají nebo o něm moc neslyšeli,“ podotýká Jan Press, že návštěvníci bienále by se neměli jen dívat, ale mají také možnost se aktivně zapojit. „Nabízíme nový formát v podobě OFF programu, v rámci něhož se uskuteční řada doprovodných výstav, workshopů, přednášek a besed zdarma,“ upozornil. 

Hlavními místy konání bienále jsou Uměleckoprůmyslové muzeum, Místodržitelský palác a Pražákův palác. Za grafickým designem se mohou zájemci do Brna vypravit až do 26. října.