Osudový zásah Tance Praha: africké baroko

Pořadatelům Tance Praha s Yvonou Kreuzmannovou v čele se podařilo do Hudebního divadla v Karlíně přivézt neobvyklý projekt. Coup Fatal, nová inscenace, pod níž je autorsky podepsán známý belgický choreograf a režisér Alain Platel, karlínskou divadelní budovu vyprodala. A všechny, kdo měli to štěstí a do divadla se na její jediné uvedení dostali, dle ovací zcela uchvátila. Premiéru mělo toto představení, jehož název se dá volně přeložit jako Osudový zásah, před necelými dvěma týdny ve Vídni. Po Praze představení uvidí diváci na festivalu ve francouzském Avignonu, následovat budou další evropské země.

Coup Fatal je živelným koncertem černošských hudebníků z konžské Kinshasy pod vedením kytaristy Rodrigueze Vangamy a zpěváka Serge Kakudjiho, kontratenora, který vystudoval operní zpěv v Belgii. Právě ten byl u zrodu netradiční ideje, a to sice zpracovat barokní hudební témata – árie z děl Händela, Glucka, Monteverdiho, Bacha nebo třeba Vivaldiho v obsazení afrického orchestru, v němž je spousta bicích nástrojů, kytar, akustických likembe, xylofon, balafon… – a pokusit se propojit klasickou evropskou hudbu s tradiční i populární hudbou africkou.

Už samotné hudební dílo, které zkomponoval Kakudji spolu s bruselským skladatelem Fabriziem Cassolem, je tedy něčím originálním a výjimečným. A i když si nejdřív říkáte, že tohle přece fungovat nemůže, po chvíli poslechu si uvědomíte, že jejich hudba absolutně skvěle snoubí ty dva světy, na první pohled tak vzdálené a neslučitelné.

Tohle zvláštní spojení zkrátka samo o sobě perfektně funguje a posouvá se ještě o pomyslný stupínek výš, když se k němu připojí i složka divadelní, pohybová. Alain Platel se nechal inspirovat konžskými muži, mladými showmany, kterým se říká „sapeurs“. Ti se výstředně a pestrobarevně oblékají a nejen oblečením, ale i svými nepřehlédnutelnými gesty a chováním na sebe chtějí v ulicích strhnout co nejvíc pozornosti. Takoví dandyové v křiklavých oblecích, vestách a kravatách jsou prý v Kinshase na každém rohu a tak nějak patří k místnímu koloritu.

A protože je pravdou, že Afričané umí tančit a zpívat ještě dřív, než se naučí chodit a mluvit, rozpohyboval Platel všechny hudebníky, kteří jsou na jevišti. Málo platné, tanec mají v krvi. Krátké, většinou komické situace střídají jedna druhou, silná africká energie z projektu sálá každým coulem. Je to oslava lidské existence. Žít by se přece mělo tady a teď, s nadšením a radostí. V případě mladých mužů z Konga navzdory těžkým podmínkám a všudypřítomnému strachu, které jim život v subsaharské Africe, plný neustálých bojů a potyček, přináší.

Jevištní prostor ohraničují řady blyštivých třásní spuštěných z tahů. Dekorace, které připomínají korálkové závěsy, jež jsou běžně k vidění v afrických domácnostech, jsou vyrobeny z řad vystřílených nábojů. Coup Fatal je o mladých lidech, kteří se rádi baví, vtipkují, užívají si svůj život. Ve stejnou chvíli jsou si ale vědomi podmínek, jež pro něj mají, ze kterých pro ně není ve většině případů úniku.

Barvitá inscenace kombinuje styly a žánry v neuvěřitelnou směs. Ty vzdálené světy na jevišti dohromady tvoří jeden velmi zvláštní, specifický, bohatý a tak krásný celek. Z jednotlivých obrazů těžko poskládat jednotné sdělení a navíc to ani není účelem díla, které přináší obecně poselství radosti a pozitivní energie. Tanečníci se několikrát ocitnou mezi diváky a tempo a nálada představení jako by nutily i publikum vyskočit ze sedačky nebo se minimálně pohybovat do rytmu. Jednoduše zapomenete na okolní svět, protože ten veselý a barevný, který je na jevišti, vás zcela pohltí. Sama jsem se přistihla, že se během té inscenace vlastně od začátku až do konce usmívám.