Z archivů do slévárny. Výtvarník kreslí současnost i budoucnost na staré mapy

Ostrava - Francouzského výtvarníka Juliena Morela, který se zaměřuje na proměny aglomerací, oslovilo prostředí Ostravy. Fascinují ho její průmyslové areály uprostřed města, do kterých se opakovaně vrací. Díky spolupráci s ostravskou Industrial Gallery teď na měsíc zakotvil ve funkčním provozu Vítkovických sléváren.

Julien Morel využívá starých map, výkresů, plánů či technických knih z archívů. Do těchto záznamů minulosti vnáší na základě vlastního poznání místa i svých dřívějších zkušeností nové vrstvy. Své vize zachycuje uvolněnou kresbou, která kontrastuje s přesnými nákresy. „Je to pro mne nesmírně zajímavé prostředí. Poprvé pracuji v továrně, která je funkční. Prostřednictvím starých dokumentů se snažím věci, které jsou uvnitř továrny, vytáhnout ven na světlo,“ vysvětluje Morel, který pochází z města Saint-Étienne ve středovýchodní Francii.

Podle kurátorky Industrial Gallery Hany Mikulenkové Morel tímto postupem vytváří nové obrazy, které propojují minulost, současnost i budoucnost. „Vytváří tak něco jako novou paměť,“ říká kurátorka.

Při předchozím ostravském pobytu Morel pracoval v Dolní oblasti Vítkovic, kde měl možnost sledovat proměnu někdejšího centra ostravského průmyslu a těžké práce několika generací dělníků v nové kulturní a zábavní centrum města. Maloval tam asi rok. Letos na jaře svou práci představil na výstavě v Industrial Gallery. Nyní se už chystá na další projekt, tentokrát ve Zlíně. „Budu tam pracovat ve staré opuštěné továrně. Chtěl bych ukázat, co všechno se může z těchto zapomenutých továren stát v budoucnu,“ uvádí Morel.

Ostravská galerie už pozvala na tvůrčí umělecké pobyty několik zahraničních umělců, které láká na bizarní krásu průmyslu srostlého s městem. „Na podzim jsme pozvali další umělce, kteří budou tvořit právě i ve slévárně,“ prozradila Mikulenková. Některá jejich díla zůstanou v Ostravě. Například zvětšené reprodukce kreseb Juliena Morela ozdobí budovy areálu Vítkovických sléváren.