Sezname, otevři se. Opera bez zpěvu chce obsáhnout všechno a nic

Ostrava – Skladatel Martin Smolka vytvořil na objednávku mezinárodního festivalu nové opery v Ostravě dílo s názvem Sezname, otevři se. Objevuje v něm prostor mezi hudbou, slovem a divadlem, říká mu (ne)opera. Vychází ze seznamu jako prostředku umění všech věků, vrství jemné variace seznamů slovních a hudebních. Zpívá se minimálně. Zpěváky vystřídali „mluvci“. Libreto napsal Jiří Adámek a základní inspirace vychází z knihy Umberta Eca Bludiště seznamů.

Představení mělo ve čtvrtek světovou premiéru v ostravském Divadle Antonína Dvořáka, kde má domovskou scénu ostravská opera. Autoři využili podobně jako inscenátoři klasických oper jeviště, orchestřiště, orchestr i sbor, prostor však ovládli velmi úsporným způsobem. Ve Smolkově opeře například zpívá jediný sólista - kontratenor Jan Mikušek, který představuje poutníka. „Jeho prostý zpěv, který je oproštěný od všech operních manýr, se ale ozývá jen svátečně, jako ozdoba či odměna v klíčových momentech,“ uvedl skladatel Martin Smolka.

Na rozdíl od klasických oper nemá dílo příběh. „Celé jsme to tvořili ze seznamů slovních a hudebních – zvuků, akordů a dalších elementů. Je to pokus o ucelený pohled na svět, ve kterém bychom obsáhli všechno a nic. Má to blíž k modernímu abstraktnímu umění nebo k poezii,“ vysvětloval Smolka.

Mezi slovem a zpěvem

Na jevišti mají hlavní roli čtyři mluvci. V různých variacích chrlí a převalují abecedu, vyjmenovaná slova, názvy ryb, měst, zkratek, politických stran, jména osobností. Slova doprovází subtilní hudba i abstraktní obrazy. Mluvci mají nabílené tváře a jednoduché černobílé róby, pohybují hlavně ústy, gesta jsou minimální. „Naším úkolem je vytvářet atmosféru. Slovo, kterým se projevujeme, není zpívané ani mluvené, ale je to někde uprostřed, kde se nacházejí velmi drobné nuance ve výrazech, které pak souzní s hudbou Martina Smolky,“ vysvětlovala jedna z mluvek Vendula Holičková.

Sbor, který se neuplatňuje příliš často, je schovaný v orchestřišti. Partituru hraje mezinárodní komorní orchestr Ostravská banda v čele s dirigentem Ondřejem Vrabcem. V libretu je i několik ucelených citací - vedle Umberta Eca jsou to například úryvky Calvinových Neviditelných měst.

Ostrava - centrum soudobé hudby

Druhý ročník bienále festivalu současné opery NODO – Dny nové opery Ostrava, uvádí letos pět operních inscenací. Většinou se jedná o premiéry. Autoři jsou z Česka, Rakouska, USA, Kanady a Číny. Festival, který pořádá Ostravské centrum nové hudby a Národní divadlo moravskoslezské, se v Ostravě střídá s bienále festivalu nové a experimentální hudby Ostravské dny. Díky tomu se Ostrava stává významným světovým centrem soudobého umění. Hlavní zásluhu na tom má skladatel a dirigent z New Yorku Petr Kotík, který napsal pro festival i svou první operu. Premiéra je dnes večer.