Transformers: Zánik se tváří, že přepisuje dějiny, ale píše je znovu

Začal nový věk a lidé už nechtějí, aby za ně bojovaly plechovky ze vzdálených galaxií. Éra Transformerů skončila. A jsou i takoví, kteří tvrdí, že náš svět nebude nikdy bezpečný, dokud tady budou s námi. Protože tohle je, kurňa, naše planeta! Jenomže megalomanský mistr megaspektáklů Michael Bay si tuhle hračku nenechá od nikoho hodit do kanálu.

V roce 2007 si to hodní Autoboti a zparchantělí Decepticoni z Cybertronu poprvé rozdali o budoucnost lidstva, které na tom už začínalo být docela bledě. Již tehdy k tomu duněl monumentální soundtrack Stevea Jablonského, na režijním křesle to jistil odvázaný akční mág Michael Bay, výrobce hraček Hasbro tlačil na marketing a jako výkonný producent asistoval Steven Spielberg. Prostě samé „těžké váhy“ v akci, která přišla na nějakých sto padesát mega a vydělala něco kolem miliardy. Za tyhle prachy to neotočte a nenatočte znovu…

Železňáci, kteří se tu objevují i tentokrát, třeba velitel Autobotů Optimus Prime se tu tehdy transformoval do robustního trucku Peterbilt 379 a Bumblebee do sporťáku Camaro z roku 1976, vzduchem se mihly tři nominace na Oscara a z Michaela Baye (který měl v tomto ohledu již našlápnuto, viz Armageddon a Skála) se přes noc stal bůh nadupaného letního blockbusteru nové generace. Jedny z nejpopulárnějších hraček, které si to už vyzkoušely v animovaném seriálu, tehdy řinčivě nastoupily na filmové plátno, machři z Lucasovy kouzelné dílny Industrial Light and Magic se rozpřáhly k opulentní mega show a zrodil se počátek kultovní série, která nás provází dodnes.

Ve dvojce, která se přivalila za dva roky, Michael Bay ještě více přitlačil na pilu, zhruba o deset minut navýšil stopáž a o padesát milionů rozpočet. Znovu to bylo obrovské, dechberoucí, přepísknuté, infantilní, akčně orgastické a technicky dokonalé. Shia LaBeouf tu směřuje na vejšku a zábavnost, spíše jen mechanicky opakovaného, jde lehce do kopru. A trojka, které to trvalo další tři roky, navzdory tomu, že uhrála znovu tři technické, oscarové nominace a vydělala přes miliardu, tenhle trend dál potvrdila. Forma válcuje obsah, rutina a klišé vítězí nad kreativitou a Chicago se zachvívá v základech. Recyklace osvědčeného pokračuje a je zřejmé, že pokud za ni budou diváci dál takhle vydatně cálovat, jen tak nepřestane. A taky, že ne!

Na velikosti záleží

A ne, že ne. A tak invaze plecháčů pokračuje. Z vesmíru sem Stvořitelé vysílají megaranaře, čističe a predátora Transformerů Lockdowna, který tu má dát robotický bordel do cajku a s nikým se přitom moc nepárat, v laborkách megalomanského magora a génia Joshui číhá na své probuzení agresivně naprogramovaný Galvatron a na svoji výživnou šanci čekají i chrliči ohně a zkázy Dinoboti, kteří mají být jedním z velkých překvapení Bayova mechanického zvěřince, jež navzdory svému slibně definitivnímu názvu ještě rozhodně zdaleka nekončí.

A proti těmhle galaktickým supertěžkým váhám stojí nový lidský casting (stará parta, v čele se subtilním Shiaou LeBeoufem, by na tohle již nestačila), jenž má dělat gigantickým plechovkám spíše křoví. Po příjemné spolupráci na kulturistickém spektáklu Pot a krev postavil Bay do čela vydřených lidí švorcáka, vynálezce a přísného taťku sexy maturantky Tessy Marka Wahlberga, který jednoho dne koupil starou nákladní rachotinu, ze které se posléze vyklubal pocuchaný (ale v zásadě opravitelný) Optimus Prime. A vzápětí po nich dravě vystartují téměř všichni, kdo jsou na titulkové listině. Kromě zmanipulované CIA a autentických vetřelců je budou lovit i jejich replikanti, neboť nastala doba, kdy byla v laborkách KSI objevena programovatelná hmota, která může (považte!) cokoli změnit v cokoli. Joshuovi vědci totiž rozlouskli tajemství transformeřího genomu, takže teď monstrózní roboty dokáží uměle vytvořit a původní originály jsou vlastně již k ničemu.

Znovu (tak jak to v těchto případech pravidelně bývá) je v sázce svoboda, neřkuli osud, celého lidstva, které může zachránit jen ke všemu odhodlaný Mark, jenž se naučil obstojně zacházet s emzáckou puškou, pětice posledních Autobotů, které dal Optimus Prime ještě dohromady, a smečka legendárních Dinobotů, jestliže se je Optimovi podaří ukecat, aby se přidali.

A teď si všichni dáme pořádně přes držku

Na tuhle totální řežbu spotřeboval rozparáděný Michael Bay neuvěřitelných (a vlastně i nesmyslných) sto šedesát pět minut, čímž zlomil nejen rekord série, ale podrobil těžké zátěžové zkoušce i ochotu a schopnost filmového diváka vydržet tenhle v zásadě monotónní bouchačský maratón a nezačít se přitom nudit. A to navzdory explozivním, technicky dokonalým a devastujícím akcím, které po nutně explikativním prologu prakticky neustávají a jsou zručně podporovány burácejícím, monumentálním soundtrackem Stevea Jablonského, mixovaným s brutální dávkou třeskutých gerojšů.

Základní story je prostá jako rána plechovou pěstí, o kterou tu jde především, a nějaká ta zásadní motivace se pro ni vždycky najde, ať už je to ochrana vlastní rodiny nebo Ameriky anebo zájmů galaktických Stvořitelů, kteří vyslali své rytíře na misi, do níž jim tito hodili vidle, a tak je třeba jim domluvit nebo je poslat do šrotu. A tak se nedá jednoznačně říci, že poslední příběh Transformerů, kde moc, která cosi stvořila, to chce zase zničit, je stejně blbý jako řídký, jeho zápletka je debilní a její rozuzlení infantilní.

Jakkoli to takto opravdu na první pohled vypadá, je třeba zároveň uznat, že hlavní figury jsou rozpoznatelné i tím, že mají zpravidla nějakou, více či méně jasnou motivaci pro své konání, takže děj má alespoň nějakou logiku a vy většinou víte, kdo, s kým a kvůli čemu si dává právě po tlamě. Tohle tu docela funguje a je třeba přiznat, že to v tomto formátu (který primárně útočí na první signální) není zas až taková samozřejmost. Stejně jako fakt, že je tu odmítnuta standardní a nepochybně zjednodušující teze, že nejsou zlí a dobří emzáci, ale jen My a Oni, a naopak mimozemský parchant a zabiják se může dát dohromady s pozemským hajzlem, protože jakkoli jede každý z nich na jiný pohon, může je pragmaticky sblížit společný zájem.

Nechci tím říci, že je scénář posledních Transformerů bůhvíjak sofistikovaný, ale zdá se mi, že není zas až tak dementní a vypatlaný, protože se snaží nejít až na doraz maximálního zjednodušení a připouští takzvanou zradu lidstva kvůli plechovým emzákům, protože i mezi lidmi se pohybují pěkní sviňáci, což mi vhledem k žánru nepřipadá až tak triviální a směrem k lidem je to navíc nepochybně pravdivé.

Smrt je jim v patách

Filmy této kategorie nejsou primárně o hereckých výkonech. Nicméně z hlediska lidského castingu je třeba být spravedlivý a konstatovat, že Mark Wahlberg si tu své docela uhrál a velice zdatně mu tu sekunduje zejména Stanley Tucci, který ho místy i přebíjí. Ostatní jsou tu více méně do počtu, a to včetně Markovy dcery Tessy (škoda, že délka jejích minišortek neovlivnila délku filmu) a jejího chlapce, který je automobilovým závodníkem, což se v akčňáku vždycky šikne, byť se nemůžete ubránit dojmu, že je tu hlavně jako product placement, zastupující jedno nejmenované slušné skotské pití. Ostatně product placement jako takový v tomhle opusu není skrytý, jak by se od něj čekalo, ale velkoryse očividný.

Transformers: Zánik, snažící se vytvořit iluzi, že budoucnost je právě teď a prorocky tvrdící, že nakonec každý pro někoho pracuje, nabízí jako samozřejmost špičkové efekty (na něž se nejlépe dívá v IMAXu) a sugestivní vizuál i v akčních scénách přehledné kamery Amira M. Mokriho (který s Bayem spolupracoval už na Mizerech). A také úžasné Transformers, kteří se dokáží znovu zrodit, aktivovat, případně nahekovat ostatní, rytířskou kosmickou loď na temnou sílu, na jejíž palubě jsou klece s hnusáky pochytanými po celé galaxii, útočné magnety a téměř půlhodinovou řezničinu na konec.

RECENZE ZKRÁTKA

Michael Bay pro nás připravil jednu z největších a nejvymakanějších destrukcí v dějinách kinematografie a také jeden z nejhlučnějších blockbusterů tohoto léta, který přišel na sto padesát mega v dolarech a skoro každý cent je na něm nějak vidět nebo slyšet. Na druhé straně nám dělá díru do hlavy skrze stejná klišé a vlastně nabízí tu samou starou píseň, jen ve více ohuleném aranžmá. Stručně řečeno, přichází mega akční ptákovina, u které se tají dech, a milovníci tohoto žánru, velká plátna multikin a IMAXu dostávají, co si zaslouží. Skoro se mi chce říci, že je to tak vlastně dobře.


TRANSFORMERS: AGE OF EXTINCTION / TRANSFORMERS: ZÁNIK. USA 2014, 165 min., přístupný, české titulky (2D), český dabing (2D a 3D). Režie: Michael Bay. Scénář: Ehren Kruger. Kamera: Amir Mokri. Hudba: Steve Jablonsky. Hrají: Mark Wahlberg (Cade Yager), Nicola Peltzová (Tessa Yagerová), Jack Reynor (Shane Dyson), Stanley Tucci (Joshua), T. J. Miller (Lucas), Kelsey Grammer (Harold Attinger), Titus Welliver (Savoy), Peter Culen – hlas (Optimus Prime). V kinech od 26. června 2014.