Ida: Polský komorní snímek, který dobývá Evropu

Varšava – Černobílý polský film Ida režiséra Pawla Pawlikowského slaví v Evropě mimořádný úspěch. Intimní příběh o polsko-židovské historii patří v současnosti k vůbec nejúspěšnějším polským filmům v zahraničí. K vidění bude mimo jiné také na karlovarském filmovém festivalu, který začíná už tento pátek. Krátce po přehlídce se pak snímek dostane i do českých kin.

Příběh mladé řádové sestry se vrací do Polska šedesátých let k traumatickým polsko-židovským vztahům. Díky výbornému scénáři i hercům se mění v univerzální osobní drama. Ida byla původně zamýšlena jako malý černobílý projekt pro filmové fajnšmekry – má jen tři hlavní herce a velmi úspornou scénu. Její mezinárodní úspěch ale všechny překvapil.

Z filmu se stal skutečný zahraniční hit. Komorní snímek se už prodal do 43 zemí světa. Zaujal především ve Francii, kde na něj do kin přišlo přes půl milionu diváků. V celé Evropě pak Idu viděl téměř milion lidí, což ji vyneslo na nejvyšší příčku žebříčku nejúspěšnějších polských filmů v Evropě za poslední desetiletí.

Režiséra snímku Pawla Pawlikowského horentní zájem diváků zaskočil. Film prý točil s minimálními ambicemi, s neznámými herci a s důrazem na černobílý obraz. „Velmi jsem chtěl, aby to nebylo jen vyprávění, ale taky meditace na témata víry, vlastní identity. Aby to byla filmová meditace,“ uvedl Pawlikowski pro ČT.

Film oslavují i kritici

Polští i zahraniční kritici přijali film s nadšením. Subtilní příběh podle nich lacině neprovokuje, naopak prý nutí diváka přemýšlet a naplno prožívat emoce hlavních postav. „Všechno je vyprávěné pomocí obrazu, v subtilních náznacích, které budí neuvěřitelně silné emoce,“ říká filmový kritik časopisu Polityka Janusz Wróblewski.

Do začátku Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech sice zbývají ještě dva dny, v jeho programu už má ale polská Ida své místo. Pozitivně film hodnotí i umělecký ředitel festivalu Karel Och. Krátce po premiéře v Karlových Varech se pak snímek dostane i do českých kin, kde vydrží až do podzimu.

Karel Och, umělecký ředitel MFF Karlovy Vary:

„Je to film, který má v sobě vše, co festival hledá. Má silné, výtečně zpracované téma, vše to stojí na skvělém scénáři, fantastické herecké výkony a na velkém plátně to vypadá úžasně.“