Čtyři Saddámové a dva Hamleti v Plzni. Komu fandit?

Plzeň - Masová vražda podle nobelistky Elfriede Jelenikové nebo izraelská hra o Saddámu Husajnovi se dostaly do výběru festivalu, který bude v září už podvaadvacáté svým mottem i programem fandit divadlu. V západočeské metropoli, mimo jiné na prknech nové divadelní scény, se sejdou soubory ze šesti zemí a také inscenace českých souborů. Koho tedy Festival Divadlo od 9. do 19. září přivítá?

„Při výběru zahraničních souborů jsme se letos podívali víc na západ,“ uvedla k programu vedoucí dramaturgické rady Dora Viceniková (a dramaturgyně pražské Divadla Na zábradlí, které je v české části zastoupeno oceňovanou inscenací Zlatá šedesátá).

Například Shakespearova Hamleta nastudoval Schauspielhaus v německé Bochumi - ovšem v režii Poláka Jana Klaty a v polských reáliích v čase popřevratových změn a nastupujícího kapitalismu. Diváci budou moci německo-polské představení porovnat s Hamletem, jehož inscenovalo Švandovo divadlo. Režisér Daniel Špinar tragédii, kterou vnímá především jako výpověď o rozkladu rodinných vztahů, posunul také do současnosti.

Po klasice sáhl i maďarský soubor Vígszínház - Gogolův Revizor se v jeho pojetí odehrává ve zvolna pustnoucích maďarských městských lázních, z nichž už dávno vytekla všechna voda. Za izraelským Saddámem Husajnem se je třeba vydat do podzemního bunkru, kde se svými dvojníky vede úvahy o válce a věrnosti, zpívá a tančí. Vše v nastudování divadla HaZira.

Ptačí sněm
Zdroj: ČT24/Festival Divadlo

Ve francouzském představení L'Effet de Serge mohou diváci odkrýt odkaz k poetice humoru Samuela Becketta i Mr. Beana; v Ptačím sněmu Slovinského národního divadle se probrat metaforickým textem vycházejícím z perského eposu 12. století, který mimo jiné nedávno knižně a výtvarně zpracoval s úspěchem Petr Sís.

Slovenské národní divadlo doveze hru současné rakouské autorky Elfriede Jelinekové, držitelky Nobelovy ceny za literaturu. Hra Rechnitz - Anděl zkázy vychází ze skutečné události z března roku 1945,  kdy hraběnka Margit von Batthyány uspořádala oslavu pro vybranou společnost. Pozvaní, mezi nimiž byli i příslušníci gestapa, se účastnili vyvraždění téměř dvou set Židů, přidělených do oblasti na nucené práce. Režie se ujal český režisér David Jařab.

Domácí program vybírá to nejzajímavější z uplynulé sezony - mimo jiné Cenou Thálií či Alfréda Radoka ověnčení inscenace Zlatá šedesátá (Divadlo Na zábradlí) a Ruská zavařenina (Komorní scéna Aréna Ostrava). „Značnou převahu v našem výběru mají mladí režiséři - třicátníci,“ upozornila dramaturgyně Kamila Černá. Největším počtem inscenací - třemi - je zastoupen Jiří Havelka. Každou nastudoval v jiném divadle: Dechovku se souborem VOSTO5, Regulaci intimity se studenty DAMU a Poslední trik Georgese Mélièse v královéhradeckém Divadle Drak.

Prolog 22. ročníku Festivalu Divadlo obstará Národní divadlo v Praze poměrně čerstvou novinkou 1914 v režii Roberta Wilsona, připomínající výročí první světové války. Hrát bude na své domovské scéně a i epilog připadne na pražské scény: Dejvické divadlo (sžíravý pohled na porevoluční 90. léta Dabing Street), Činoherní klub (Zrada o milostném trojúhelníku a naschválech) a Divadlo v Dlouhé (Shakespearova komedie Mnoho povyku pro nic).