Hudební poklady Jamese Arthura

Od té doby, co vyhrál britskou verzi X- Factoru, stihl šestadvacetiletý James Arthur vydat debutové album a kontroverzní hip-hopový mix tape. Songy z eponymního alba vydané jako singly, se držely na prvních příčkách jak britských, tak evropských hitparád. Zpěvák, jehož chování bylo často propíráno bulvárními plátky, se vrací letos podruhé do Prahy a při té příležitosti jsme sestavili žebříček představující jak komerční stránky Jamesovy kariéry, tak zajímavé hudební poklady, jež zůstaly upozaděny.

Impossible
Všemi známý, rádii propíraný a úspěšný napříč hitparádami - tak by se dal ve zkratce popsat první singl Jamese Arthura, jež mu vynesl vítězství v X-Factoru a otevřel dveře do světa showbyznysu. Song byl původně vydán o několik let dříve zpěvačkou Shontelle, ale překvapivě nezaznamenal takový úspěch jako Arthurova verze.

You're Nobody 'til Somebody Loves You
První singl po skončení účinkování v soutěži hledání talentů a v pořadí druhý reprezentant desky. Skladba You're Nobody 'til Somebody Loves You získala pozitivní reakce kritiků a James jí popsal jako jednu z těch velkých písní, které jsou povznášející a obsahují prvky hymny. Zajímavostí je, že zpěvák původně píseň na albu nechtěl a už vůbec ne jako singl. Tlak nahrávací společnosti byl však větší a v tomto případě pro dobro věci - po vydání se skladba vyšplhala na druhé místo britského žebříčku.

Recovery
Arthur byl poměrně dlouhou dobu negativně propírán médii. Dopustil se několika přešlapů a poté se stáhl z očí veřejnosti. Byly známy také jeho psychické problémy, o kterých je i text songu Recovery (v překladu „Zotavení“). Vyšel příhodně v době, kdy se zpěvák veřejně omluvil za své jednání a snad i díky tomu se těší velké popularitě.

Get Down
Get Down je čtvrtým a zároveň posledním singlem z eponymní desky. Po vydání některá rádia odmítla singl zařadit do svého programu. Důvodem byly zpěvákovy homofobní poznámky. V té době se objevila petice rádia BBC1 hlásající: „James Arthur je talentovaný zpěvák a měl by být slyšet.“ Nakonec se ukázalo, že zmiňované homofobní řeči byly pouhým nedorozuměním a oficiální video ke Get Down zhlédlo na Youtube přes tři miliony lidí.  

Roses
Jedna ze dvou kooperací, které se na desce objevily. Roses se řadí mezi jednu z nejvýraznějších skladeb na albu právě díky spolupráci s uznávanou zpěvačkou a textařkou Emeli Sandé, ale také díky doprovodnému orchestru. Píseň plná nářku o zatracené lásce ukazuje skvělé vokální dovednosti obou interpretů a zanechá emotivní zážitek. Chemie v Roses zkrátka funguje.

Flyin'
Jediný rapový kousek na albu, který slouží jako outro k celé desce (jeho stopáž je dlouhá pouze minutu a devatenáct vteřin) a se zbytkem skladeb tvoří zajímavý kontrast. Finální Flyin' pojednávající o zdolávání překážek působí jako předzvěst Jamesovy mixtape All the World's A Stage, která se nese ve stejném duchu.

Follow The Leader
Follow The Leader patří asi k nejvíce kontroverzním skladbám z Jamesovy tvorby. „Vůdce“ se objevil na výše zmíněné mixtape, jež se dotýká osobních témat a žánrově se v ní Arthur vrací k hip-hopovým kořenům.„Podívej se, co jsi mi provedl / Brečím nad stupidní sra***u / Jsi za*****j homofób a přeji si, abych tě nikdy nepoznal / Když pomyslím, že jsem si myslel, že bych tě možná měl nechat žít / Vyhodím tvou rodinu do vzduchu jako terorista,“ je část textu, jež vyvolala velikou vlnu kritiky na Jamesovu hlavu. Zpěvák se k songu vyjádřil, že rozhodně nepropaguje terorismus, ale je brán z pohledu vyšinutého fanouška, který se obrátí proti zpěvákovi kvůli všem nedorozuměním, začne ho pronásledovat a vyhrožovat mu. Rozhodně jeden z nejzajímavějších počinů v Arthurově diskografii.

Faded
Skladba Faded je fanoušky i samotným zpěvákem velice oblíbená, a i přes to nikdy nebyla oficiálně vydaná. Původně se písnička měla objevit na albu, ale z neznámých důvodů z toho sešlo, ačkoliv byla několikrát propagována naživo. Svou neplánovanou premiéru si odbyla v momentě, kdy unikla na internet, a to ještě před vydáním desky. Píseň je skvělým reprezentantem Arthurovy tvorby.