Hudební festivaly: Radovánky, nebo byznys?

Letní hudební festivalová sezona je v plném proudu. Každý víkend se koná několik hudebních přehlídek a hudebníci je ani nestíhají objíždět. Proč se ale vlastně hudebníci celé léto pohybují sem a tam a vystupují před publikem, které často nepřišlo přímo na jejich vystoupení? Je pro kapely důležitější prestiž, nebo „výplata“? A co vystoupení na festivalu udělá s jejich kariérou?

Pro mladá začínající uskupení je hudební festival jednou z nejlepších možností, jak se zviditelnit. Jedná se o investici do budoucna, kterou navíc ve většině zemí podporují státní kulturní instituce. Speciálně k tomuto účelu slouží například showcasové akce (Womex, JazzAhead nebo Babel Med), kterých v tuzemsku není doposud mnoho, situace se ale zlepšuje. V případě zahraničních showcasových festivalů hudebníci vystupují bez nároku na honorář a sami si také zaplatí dopravu. Odměnou je jim možnost vystoupit a zviditelnit svou kapelu.

Zdá se vám to příliš málo? Některým amatérským formacím ne – kolikrát neváhají pořadateli zaplatit za to, aby si na jeho akci mohli alespoň zahrát, dát o sobě vědět a někam se podívat. Neznamená to však, že všichni hrají vždy zadarmo. Kapely, které v začátcích hrávaly tak akorát za proplacený „cesťák“ (a mnohdy ani to ne), se mohou propracovat a situaci změnit. To je třeba případ české skupiny Nebe. „Myslím, že pořadatelé vnímají, že jsme v jiné pozici než dřív. Už nejsme bezejmenná kapela, máme v rádiích dva úspěšné singly,“ uvedli členové v letošním rozhovoru pro server Koule.cz.

Nejznámější hudební festivaly v Česku a na Slovensku

  • Rock For People (Hradec Králové) – Manu Chao, Biffy Clyro, Chase And Status, The Naked And Famous, Tom Odell atd.
    zvláštní host: Steven Seagal's Blues Band
  • Bažant Pohoda (Trenčín) – Goldfrapp, Disclosure, Suede, Kraftwerk, Kelis, Sleigh Bells, Tame Impala atd.
  • Hip Hop Kemp (Hradec Králové) – Cee Lo Green, KRS-One, Dilated Peoples, Action Bronson, Mad Child atd.

V oblasti vážné hudby jsou v Česku stovky festivalů. Od těch věhlasných tradičních typu Pražského jara, Smetanovy Litomyšle, Janáčkova máje nebo Dvořákovy Prahy, po malé festivaly v místech, kde jsou v ostatních částech roku koncerty vážné hudby téměř nedostupné jako Třeboňská nocturna, Klášterecké hudební prameny, Lomnické hudební jaro atd.


Jak moc mají peníze podíl na příjezdu kapely na festival?

Hrajeme jen pro radost, zaznívá mnohokrát z pódií. Složenky se ale samy nezaplatí. Pro kapely, jež hudba živí a nepobírají autorské tantiémy, je výdělek za vystoupení podstatným důvodem, proč se události zúčastnit. „Kdyby to tak nebylo, tak asi mnohé z nich nebudou hrát tzv. dvojáky, trojáky nebo dokonce i čtyři kšefty za den nebo víkend. Jestli jsou peníze na prvním místě, nebo je zahrát si na nějaké dobré akci spíš věcí prestiže a selfproma, se nedá zobecňovat. Každý to má asi trochu jinak. Pokud jde o čirý kalkul a rutinu, je to obvykle na výkonu kapely znát,“ míní šéfredaktor hudebního serveru iReport Jarda Hudec.

Ne vždy však jde jen o peníze. A to platí i ve světě vážné hudby. Třeba honorář za vystoupení v jednom z nejproslulejších operních domů La Scala nepatří přes jeho věhlas rozhodně k nejvyšším. „Ale už jen možnost vyšperkovat své CV vystoupením ve Scale má vysokou marketingovou hodnotu,“ potvrzuje hudební publicistka Helena Havlíková.

Svou roli hraje v příjezdu na akci mimo jiné také prostší důvod než finance – setkání s kolegy hudebníky, fanoušky či lidmi z branže.


Jsme na seznamu

Na otázku, proč kapely objíždějí přes léto celou republiku, tedy neexistuje jednoznačná odpověď. Je však zřejmé, že hudební festival je s byznysem spojen stejně jako se sluncem a tekoucím pivem. Začínající kapely by sílu „fesťáků“ neměly podceňovat, ačkoliv zpočátku může jít o řeholi. Pořadatelé by pro změnu by měli zvažovat, zdali z nich moc nedřou kůži, přestože s financemi to mnohdy není jednoduché.

Potěšující zpráva každopádně je, že se Česká republika stala i pro ty největší světové hvězdy a renomované soubory normální „štací“ v jejich itinerářích.