Divadelní Odysea: Živé torzo Penelopy

Divadelní Odysea v Praze představila na Lodi Tajemství jeden ze svých premiérových titulů Čekání na déšť. Opolski Teatr Lalki i Aktora, v režii Krystiana Kobyłky, spojil polské, slovenské, řecké, italské, francouzské, finské a české umělce v originální scénický opus plný něžných i divokých rituálů trýznivého čekání na partnera.   

Čekání na déšť je jedním ze čtyř projektů, inspirovaných známým řeckým eposem a vznikajících během čtyřletého putování Meeting the Odyssey. Tanečníci, loutky a hudebník společně komponují mytický příběh opuštěné manželky precizně a natolik plynule, že máte pocit společného sdílení času v každém z obrazů inscenace. Minulost, přítomnost a budoucnost se slévají v jeden tok. Moc prchavé chvíle je zde hmatatelná, mnohost vizuálních vjemů a zvuků atakuje naše smysly a vyvolává dávné zážitky.

Tímto archetypálním vzorcem provází krásná žena, blondýnka křehká pouze postavou, talentovaná tanečnice Aleksandra Adamska jako Penelopé. Její sny, vášně, noční můry, smyslné zážitky i krize s ní naplno odžívá multiinstrumentalista Sambor Dudziński, který zapojuje hlas a elektronické hudební podklady v kombinaci se saxofony, ozvučeným lukem a bicí soupravou. Hudební složky se účastní i herci. Hlavní aktérka expresivně zpívá, jeden z tanečníků hraje na saxofon, všichni muži pak pracují se světlenými bubny a jejich intenzivními rytmy.

„Penelopé je obklopena mužskými charaktery - příbuznými, nápadníky a svými vlastními představami nepřítomného manžela. Jediné ženské figury, které jsou s ní zároveň na scéně, jsou loutky. Tyto přízraky jsou zrcadlením jí samé,“ uvádějí tvůrci a my se můžeme nechat unášet proudem emocí, v němž skutečný dotyk podrží psychiku jen momentálně. Proměna hrdinky během děje je přesvědčivá v pohybech i ve tváři. Aleksandra Adamska se roli cele oddává, její finální monolog v angličtině má sílu shakespearovských dramat.

Ději výtečně slouží scénografie, která je jednoduchá výrazem a víceúčelová důmyslnou mobilitou. Šedá kovová konstrukce s dřevěnými výplněmi vytváří zástěny i vysoké pódium, je na kolečkách, takže místy umožní dojem jevištní točny, ovládané muži, stojícími pod „okny“ paní domu. Šedá s bílou a černou reprezentují dekoraci i kostýmy. Penelopé má šedou řízu s rozparky, muži zprvu šedé kabáty a klobouky, poté černá tílka s harémovými kalhotami. Návrhy scény, loutek a kostýmů jsou dílem slovenské výtvarnice Evy Farkašové.

Bílý odlitek - torzo ženy - užije coby rekvizitu tanečnice, jeho černý mužský protějšek obléká hudebník. Působivé je souznění těchto dvou postav v duetu v polštině. Ženský hlas magicky vystupuje i z bílých figurín s reproduktory v břiše. Muži jim naslouchají, svádějí je, obcují s nimi, razantně se hádají ve změti jazyků. Nutno pochválit světelný design a jeho součinnost s hudbou a herci. Senzitivita a vzrušivost protkávají celou hru. Když se Penelopé miluje s různými milenci v mořských vlnách černého saténu, stává se okamžik věčností.

Inscenační tým dosahuje působivých efektů neokázalými prostředky. Závěrečný skutečný déšť je touhou i katarzí nenaplněného vztahu. Penelopé svými doteky přerušuje liány dopadající vody…

  • V choreografii Jaceka Gebury účinkují: Aleksandra Adamska, Sambor Dudziński, Marco Ferro, Hugo Giordano, Miłosz Konieczny, Nikos Sevastopoulos, Marek Zimakiewicz. Čekání na déšť na Lodi Tajemství znovu proběhne dnes od 21 hodin 15 minut.

Instant PragueTi, co se zajímají o „site specific“ události, se mohou rovněž dnes ve 20 hodin 20 minut podívat na pražské zastavení performance Instant Prague od Cada Die Teatro, která se uskuteční v prostorách metra Náměstí Republiky a odvypráví jednu z epizod Odysseova putování, totiž sestup Odyssea do podsvětí. Divadelní Odysea během dne pořádá také dětský program od 16 hodin Cirkus Žardini (Sacra Circus) v Zítkových sadech u Palackého náměstí a premiéru Sorcerer čtvrt na osm od choreografky Lenky Vagnerové v Divadle Hybernia.