V novém filmu Petra Zelenky povypráví papoušek o Mnichově

Praha – První natáčecí dny za sebou má nový film režiséra Petra Zelenky, na němž se koprodukčně podílí i Česká televize. Snímek „Ztraceni v Mnichově“ v nové perspektivě nahlíží na události podzimu 1938, když o nich nechává vyprávět nečekaného aktéra - šedého papouška žako z pozůstalosti francouzského premiéra Daladiera, jednoho ze signatářů mnichovské dohody.

Zelenkův poslední celovečerní film mohli návštěvníci kin vidět v roce 2008, když se představil Karamazovými, autorskou variací na slavný román Fjodora Dostojevského, v nichž v paralele rozehrál nejen vlastní ruský příběh, ale i pozadí divadelního představení v kulisách polského industriálu.

Dvě základní dějové linie nabídne i nový snímek Ztraceni v Mnichově, který se v těchto dnech natáčí. Vypráví příběh sira „P“, devadesátiletého papouška šedého, jenž patříval Edouradu Daladierovi a na pozvání Francouzského kulturního institutu se ocitne v Praze jako připomínka mnichovského diktátu. Na tiskové konferenci dojde k incidentu, kdy papouška unese český novinář Pavel (hraje člen Dejvického divadla Martin Myšička). Záhy se ukáže, že starý žako mluví a reprodukuje věty, které zaznívaly v Daladierově pracovně. Zveřejněné citace francouzského premiéra následně vyvolají mezinárodní politický skandál.

O Mnichov se pokoušel už Forman

Jak potom uvádí sám režisér, samotného papouška si pro scénář vypůjčil vypůjčil z mytologie spojené s Winstonem Churchillem; v jihoanglickém městě Reigate dodnes chovají starou Aru araraunu, která měla dělat britskému ministerskému předsedovi společnost během druhé světové války. „Churchillova papouška jsem přesadil do Daladierova příběhu.“

Ve druhé linii příběhu Zelenka nabízí fiktivní „film o filmu“. Na pozadí natáčení koprodukčního celovečerního filmu chce prezentovat české rysy, stereotypy a mýty o národní povaze a historii. „České historické trauma se mísí s traumatem nedokončeného filmu a s osobními ambicemi a dramaty tvůrců,“ uvádějí producenti filmu. Vedle Myšičky se ve filmu představí také Jana Plodková nebo Marek Taclík.

Zelenka přitom není jediným českým filmařem, kterého zaujala tematika mnichovské dohody. Před několika lety se o její filmové ztvárnění neúspěšně pokoušel také Miloš Forman; do filmové podoby chtěl převést knihu Mnichovský přízrak francouzského spisovatele Georgese Marca Benamoua, spolupráci na filmu přislíbil i Václav Havel. Kvůli nedostatku financí nakonec Forman od celého projektu po ročních přípravách ustoupil.