Strážci galaxie: Pět všeho schopných špinavců dobylo marvelské nebe

Peter Quill alias Star Lord, pěkný parchant, který by štípnul i Mléčnou dráhu (kdyby na ni sehnal kupce). Nazelenalá bojovnice ve volném, galaktickém stylu Gamora, která už nechce dělat čističe pro větší hajzly, než je ona, ale stát se lepší (rozuměj udělat něco pro sebe). Zuřivý maniak a brutální mlátička obouruč Drax Ničitel (jemuž kdysi vyvraždili rodinu, tak jim teď chce dát přes držku). A dva námezdní lovci čehokoli, na co je vypsaná odměna – kyberneticky vygenerovaný, cynický mazlík mýval Rocket (který to umí stejně dobře s fotonovým kvérem jako rotačním kulometem) a jeho osobní strážce, intelektuálně zakrnělý, ale v zásadě kamarádský humanoidní strom Groot (jenž sice umí jen tři slova, ale přesto je to největší vesmírný hláškař). Kdo by řekl, že právě tihle kosmičtí looseři budou zachraňovat galaxii a stanou se jiskřivými hvězdami brilantního letního blockbusteru.

Většina z nás je totiž před tím, než je režisér a scenárista James Gunn přivedl na filmové plátno, důvěrněji neznala, přestože je komiksoví tvůrci Arnold Drake a Gene Colan stvořili již v roce 1969. Nikdy totiž nebyli tak profláklí jako provařená kultovní týmovka Avengers, protože to vlastně nebyli žádní superhrdinové, ale náhodně složená banda cool ranařů, jež se drze potloukala vesmírem a dělala tam pěkný galaktický bordel. Přihodit je do portfolia marvelovských ikon tak bylo pro hlavouny Studia Marvel stejně riskantní, jako posadit do režijního křesla rodáka ze Saint Louis Jamese Gunna, který toho zatím více napsal, než natočil. Jenomže tenhle chlapík z Missouri předvedl v roce 2006 slizem posmrkanou, hororovou sci-fi komedii Slimák, v níž nabídl spoustu krve, potvor odjinud, hustých hlášek, morbidního humoru a ucházejících efektů za pár šupů. Vcelku sympatické bylo, že si tahle „slizárna“ na nic nehrála, nepředstírala, že je skrytou, existenciální artovkou, ale šla do toho čelem a dávala jasně najevo, že jejím posláním je odvázaně bavit (tedy hlavně ty, kterým odvázaná zábava tohoto druhu sedí).

Tohle všechno se může šiknout…

… řekli si zřejmě bossové z Marvelu, nabídli Gunnovi šanci, jaká se neodmítá, na kterou čekal od svých devíti let, a přihodili k tomu galaktický rozpočet sto sedmdesát milionů dolarů, který by mohl slabší povahu uvést do stavu paralyzované beztíže. A udělali dobře! James Gunn totiž prokázal úžasný cit pro vytvoření atypické týmovky jetých, v zásadě všeho schopných, ale hlavně vrcholně zábavných antihrdinů, jaká tady dosud nebyla, a navíc je cítit, že se přitom sám dobře bavil. Jeho Peter Quill dokáže být pěkně cynický parchant, o kterého by si ryzí hrdina Kapitán Amerika neotřel ani své běžecké kecky, pomstychtivý Drax Ničitel (takto šestinásobný světový šampion World Wrestling Entertainment Dave Bautista) je na rozdíl od nazelenalého Hulka spíš permanentně rozpálený do ruda, zatímco zelenkavá Gamora (která vám právem připomene někoho, koho jste už přece viděli v Avataru) si v boji zblízka nezadá s Black Widow, ale na rozdíl od ní nikdy nebyla agentkou KGB, protože dělala špinavou práci ve stylu Brutální Nikity pro zhovadilého vládce Thanose. A všechno to jistí nerozdělitelný tandem galaktických žoldáků ve složení monotónně, ale k sežrání hláskující strom Groot, vesmírný mutant Entů z Pána prstenů a téměř všechny zbraňové systémy a válečnické podrazy ovládající mýval Rocket, jenž je skoro tak velký bojovník jako Iron Man, i když je ve skutečnosti o něco menší a taky o trochu méně elegantní a více chlupatý.

Tahle banda nejsou žádní Avengers, naopak, je to absolutní rozdíl od toho, na čem Marvel do teď stavěl, takže jistá nervozita studia byla na místě. Ale ve chvíli, kdy se jejich vesmírné dobrodružství rozjede (a nebudete na ni čekat dlouho) a oni se dají dohromady skrze krádež tajemného Orbu, po kterém pasou všichni záporáci galaxie, je jasné, že tahle naspeedovaná a gagy, triky, akcí a hláškami nabušená jízda šlape dokonale. Galaxie je ohrožena a nikdo jiný než tahle „divoká banda“ ji nemůže zachránit…

Nepleťte si ho s křečkem, nebo se vážně naštve!

Při vší úctě ke klukovsky charismatickému Chrisi Prattovi (30 minut po půlnoci, Moneyball) a zelenkavě sexy Zoe Saldanové (Avatar, Star Trek), která nechce podlehnout libidiózní magii (věřme, že alespoň ona ví, co přesně to je), jsem se nejvíc bavil, když na scénu naklusal věčně naježený a drsně hláškující kybernetický mýval Rocket. A v hodně těsném závěsu za ním strom do nepohody Groot, jehož do blba omílaná fráze „I am Groot“, je mistrovskou ukázkou dokonalého timingu, jenž vás (i když to čekáte) skoro pokaždé dostane. Již pro tuhle repliku, vemlouvavě namluvenou Vinem Dieselem, je rozhodně lepší zajít na verzi v původním znění s titulky (zatímco průměrný 3D formát si můžete klidně odpustit).

Základem úspěchu je tu do detailu vymazlený a s energií a invencí natočený scénář, ve kterém má každá figura svoji osobitou tvář. Všechny dohromady (a že jich není málo) dokonale fungují, nenudí a je vám s nimi fajn. Možná proto, že nejsou tak ušlechtile heroičtí jako klasické hvězdy Marvelu, možná proto, že vylétli ze svého vlastního hnízda, nebo proto, že nejsou tak okoukaní, mají šarm, švih a neskrývanou touhu nás nikoli (pře)vychovávat, ale bavit. A to se jim proklatě daří! Neboť hlavní postavou tu není hrdinská ikona, ale galaktický hochštapler, jemuž je snadné držet palce, bekovaný svojí svéráznou a rozparáděnou bandou, kterou je radost sledovat, ale s níž bych přece jen nechtěl ztroskotat na pustém ostrově.

Příběh sice není nic světoborného - světové je to, jak je vyprávěn. S logikou, vysvětlováním a nimráním se v detailech není třeba se zatěžovat. Stačí jen vzít na vědomí, že Orb nějak souvisí se šesti elementárními singularitami, jejichž sílu mohou ustát jen mocní, kteří jsou pak schopni ovládnout galaxii, čemuž netřeba rozumět, protože samo o sobě to zní dostatečně zasvěceně, významně a hrozivě. No a s tímhle velkorysejším přístupem si Strážce fakt užijete.

Letní pecka, která má šanci stát se kultovkou

To jsou sympatičtí looseři - Strážci galaxie, kteří dovádějí v mixu chytlavého soundtracku Tylera Batese a klasických sedmdesátkových „oldies“, kvůli kterým si Peter Quill nenechá šáhnout na svůj retro magneťák. Tahle pošahaná parta, která v citlivé Gamoře vzbuzuje pocit, že nakonec umře mezi samými idioty, dobyla marvelovský vesmír a provedla galaktickou čórku tajuplné koule na zdánlivě opuštěné planetě Morag. A tenhle přidrzlý akt paralelně vybudil tři zpruzené záporáky, kteří by ji chtěli taky. Temného vládce Thanose, všeho schopného hajzla Ronana, jenž chce zlikvidovat mírumilovné Xandariány a oživit zašlou slávu rodu Kree, a modrého galaktického desperáta Yondu, který kdysi vychovával Petera k obrazu svému. Tahle temná parta by sice mohla ještě více přitlačit na záporáckou pilu, ale mám za to, že to právě takhle tlumeně od nich James Gunn chtěl, protože si řekl, že primárně točí nejlegračnější (rozuměj nejzábavnější) marvelovku, která to dává s nadhledem a nic galaktického jí není svaté. A k tomu nepotřebuje super hrozivé a bizarně kanící ohavy, ze kterých se vám bude chtít blinkat.

Strážci to prostě v tempu a s nadhledem dali, vytvořili něco jako marvelovskou parafrázi na Star Wars a vy se s nimi (a mývaly) můžete královsky bavit. A teď udělají něco dobrého nebo něco špatného, ale nejspíše (jak je jejich zvykem) obojí. Zdá se, že planeta Xandar přežije, zato čekání na jejich příští misi bude k nepřežití, protože je údajně plánována až za tři roky.

GUARDIANS OF THE GALAXY/STRÁŽCI GALAXIE

USA 2014, 122 min., české titulky/český dabing, od 12 let, 2D/3D/IMAX 3D. Režie: James Gunn. Scénář: James Gunn, Nicole Perlmanová. Kamera: Ben Davis. Hudba: Tyler Bates. Hrají: Chris Pratt/Roman Říčař (Peter Quill/Star Lord), Zoe Saldanaová/Antonie Talacková (Gamora), Dave Bautista/Martin Zahálka (Drax Ničitel), Bradley Cooper/David Novotný (Rocket), Vin Diesel/Tomáš Bartůněk (Groot), Lee Pace/Petr Lněnička (Ronan), Michael Rooker/Miroslav Táborský (Yondu), Karen Gillanová/Adéla Pristášová (Nebula).

V kinech od 31. července 2014