Matrix donutil diváka přemýšlet nad simulací reality. Vznikl před 15 lety

Praha – Když režisérská dvojice sourozenců Wachovských představila světovému publiku film Matrix, těžko mohla tušit, jaký jejich druhý společný film odstartuje kult. „Rozhodně patří mezi klasiky jako Metropolis, 2001: Vesmírná odysea nebo Blade Runner. Tímto filmem začalo 21. století,“ říká filmový kritik Kamil Fila, který byl hostem pořadu Události v kultuře. Snímek, který změnil dějiny filmového vyprávění, vznikl před patnácti lety.

Kamil Fila: Matrix patří mezi klasiky (zdroj: ČT24)

Čtyři Oscary, téměř půl miliardy dolarů v tržbách a dodnes trvající popularita činí z Matrixu jeden z neúspěšnějších filmů historie. Snímek přesvědčivým způsobem „odhaluje“, že naše realita je pouze počítačovou fikcí a lidé jsou ve skutečnosti otroky inteligentních strojů. „Film je zlomový právě tím, že donutil lidi pokládat si otázku, jestli technika může být na takové úrovni, aby kompletně simulovala realitu,“ uvažuje Kamil Fila.

Kultovní sci-fi film z roku 1999 se stal také mezníkem ve způsobu snímání a střihu filmové akce. Běh po stěnách či zpomalený let kulky se staly nesčetněkrát citovanými ikonickými obrazy západní popkultury. Matrix zároveň důmyslně odkazuje na různé filozofické a náboženské systémy, apokalyptická zjevení nebo kyberpunkovou kulturu.

Film napsali i režírovali sourozenci Larry (nyní Lana) a Andy Wachovští. Hlavní postavy hráli Keanu Reeves, Laurence Fishburne, Carrie-Anne Moss nebo Hugo Weaving. Po obrovském úspěchu následovaly další dva díly: Matrix Reloaded a Matrix Revolutions. Trilogii doplňuje Animatrix, animované povídky ze světa Matrixu, a několik počítačových her.