Roboti vás provedou britským uměním, stačí být vzhůru a on-line

Londýn – Světová veřejnost získává jedinečnou příležitost nahlédnout do sbírek Tate Britain, aniž by musela navštívit Londýn. Kolekci britského umění posledních 500 let jim během následujících pěti nocí zpřístupní čtveřice pohybujících se robotů, které mohou milovníci umění i digitální nadšenci ovládat přes internet.

Chodby galerie Tate Britain se virtuálním návštěvníkům poprvé otevřou dnes v jedenáct hodin večer našeho času, v ten moment se čtyři roboti vydají na noční prohlídku perel britského malířství a sochařství. Projekt After Dark trvá od středy 13. do neděle 17. srpna vždy mezi 23. a 4. hodinou ranní, pouze v pátek se galerie otevře již v půl deváté a zavře v půl jedné.

Kroky robotů budou řídit samotní návštěvníci stránek Tate Britain; stroje si v několikaminutových intervalech samy vyberou uživatele, od kterého se nechají navádět mezi sbírkami. Ovládají se jednoduše prostřednictvím šipek klávesnice, díky sonarům vnímají překážky a svého provozovatele na ně při prohlídce galerijních prostor vždy upozorní.

Kontrolu nad robotem mohou návštěvníci převzít v sekci Take Control. Paměť robotů pracuje s pořadníky a čekání si mohou lidé zkrátit sledováním vlastního pohybu robotů. „Po galerii se budou pohybovat po tmě, svítit si budou bodovými světly,“ dodává spoluautor celé koncepce Ross Cairns.

Na robotech pracovalo i kosmické centrum

Projekt After Dark je vítězem prvního ročníku IK Prize, kterou uděluje galerijní síť Tate za inovativní přístup k prezentaci a objevování umění v digitálním světě. Roboty vytvořilo východolondýnské studio The Workers ve spolupráci s RAL Space, předním centrem pro výzkum a vývoj vesmírných technologií.

„Najednou zapomenete, co děláte a celého vás pohltí ten obraz. Robot a vaše ruka se tak stanou prodloužením vaší mysli,“ dodává k nočním prohlídkám muzea astronaut Chris Hadfield, jenž se na projektu rovněž podílel.

A co Tate Britain nabízí? Galerijní sbírky obsahují díla nejvýraznějších britských umělců, mezi tradičně uváděných TOP 10 patří prerafaelité John Everett Millais (Ofélie) a John William Waterhouse (Lady ze Shalottu), výtvarné dílo romantického básníka Williama Blakea a především největší světová kolekce Williama Turnera, romantického krajináře, který položil základy impresionismu. Z poválečného umění je potom nutné zmínit malby Francise Bacona a Luciana Freuda.