Natalia je sex. Je i pornografie? Zlínský kraj tvrdí, že ano

Zlín  Výstava polské umělkyně Natalie LL v Krajské galerii ve Zlíně předčasně skončila. Expozici s erotickými snímky nechalo uzavřít vedení kraje, který galerii zřizuje. Politici mluví o šíření pornografie, šéf výstavní síně o nedorozumění.

Zdroj: Krajská galerie výtvarného umění ve Zlíně

Natalie LL je umělecký pseudonym Natalie Lach-Lachowiczové. Erotismus provázel její tvorbu od raných prací z konce 60. let. Výstava s názvem Jestem! (Jsem!) představuje její zásadní díla ze 70. let 20. století s tématem tělesnosti a erotiky. K vidění měla být do konce srpna, zájemci si ji ale už prohlédnout nemohou. Galerie na svých stránkách uvádí, že „je z provozních důvodů zavřena“. Pravý důvod je ale jiný.

„Vzhledem k tomu, že vedení kraje obdrželo stížnosti od občanů na tuto výstavu, byla uzavřena,“ vysvětlila mluvčí Zlínského kraje Gabriela Sýkorová Dvorníková. Největší nesouhlas vzbuzovala instalace v podobě nápisu Natalia ist sex (Natalia je sex), složená z desítek fotografií. Na nich je umělkyně zachycena v milostném objetí se svým manželem.

„To běžně na veřejnosti označujeme za pornografii. Jsou tu pohlavní akty v různých polohách. Rozhodně si nemyslíme, že by to z hlediska vzdělávání a výchovy mládeže bylo správné,“ uvedl náměstek hejtmana Zlínského kraje Jaroslav Drozd.

Podle ředitele galerie Václava Mílka ale nemá tvorba Natalie LL s pornografií nic společného. „Pornografie vás určitým způsobem vtahuje, je to určitý konzum. Navíc žena je v ní v dehonestujícím, ponižujícím postavení. Zde to byl naopak svobodný čin autorky, která diváka pozvala do svého soukromí,“ vysvětluje. Rozhodnutí kraje pro něho prý bylo velkým překvapením. „Myslím, že se jedná skutečně o nedorozumění,“ předpokládá. 

Výstava, která je spolu s dalšími dvěma expozicemi součástí VII. Nového zlínského salonu, byla veřejnosti otevřena od poloviny května. Nečekaný zákaz přišel jen dva týdny před plánovaným koncem.

Před čtyřmi lety došlo k předčasnému ukončení výstavy z podobného důvodu – tedy její přílišné pornografičnosti – v pražské galerii Nová síň. I když okolnosti byly trochu jiné. Výstava ženských aktů od Romana Franty pohoršila řád voršilek, jemuž budova s výstavními prostory patří. Provozovatel galerie situaci řešil nalepením cenzorských samolepek, umělec ale se zásahem do svých děl nesouhlasil a z výstavy je ještě před jejím ukončením odvezl.