Rudné doly a rudé tváře. CreARTivity manželů Hajdových

V takřka kavárenském prostoru Galerie města Přerova se v současné době představují dva soubory děl, spojené v podstatě jen manželským svazkem obou autorů. Pečlivé studium obou souborů, vlastně nijak významově ani materiálově či výtvarně souvisejících, přinese pozornému návštěvníku ovšem řadu zajímavých zážitků, zjištění i informací. Vedle sebe, v podstatě i nad sebou a naproti sobě tady spatříme svéráznou dynamickou kolekci keramických objektů Dagmar Hajdové, v úrovni očí si pak připomeneme desítky kvalitních log Dalibora Hajdy (mezi přáteli ovšem Halina Dajdy), pracujících zcela samozřejmě ve zcela jiném významovém i výtvarném světě.

Barevnost keramických děl, jejich náměty i určitá výrazná exprese potvrzují, že Dagmar Hajdová se cítí ve světě keramické tvorby víc než doma. Sama pochází takřka z keramického světa – její maminka je známá přerovská tvůrkyně Danuše Mazurová, dcerou je zase restaurátorka a keramička Barbora Kamínková. Autorka začínala v ateliéru v lipnickém klášteře samostatnou tvorbou již od roku 1991, v blízkém Helfštýně učí na mateřských i základních školách.

Nezakrytá inspirace v tvorbě přírodních národů, indiánů, starých Mexičanů či původních obyvatel Austrálie podporuje jasně až expresivní použití barev a tvarů, které návštěvníka strhávají. Nejedná se o sentimentální výlevy zralé středostavovské nudící se měšťky – soubor objektů je propojen dynamickým vyzařováním, plným vášnivé pulsace přírodních zákonů a vztahů, soubojů a vazeb. Její objekty, většinou portréty nejrůznějších exotických tvorů, želv, hadů, krokodýlů, ježků, či dokonce neexistujících členů živočišné tropické říše, jsou tvarovány a vybarveny s obrovskou chutí a porozuměním. Některá díla dokonce připomínají rané objekty Lucia Fontany, nedávno představené v pařížském Muzeu moderního umění.

Na stěnách ovšem visí, bohužel zarámováno pod sklem, zcela jiné sdělení. Dalibor Hajda, který explodoval svými prvními výsledky ve druhé polovině šedesátých let, zde představuje unikátní, poprvé takto vybraný a uspořádaný soubor log, která vytvářel nepřetržitě až dodnes, i po své emigraci do Spojených států v roce 1982. Mistr logiky, obdivovatel geometrické čistoty, vtipu i nadčasové kvalitní grafiky zde připomíná své úspěchy. Snad všichni jsme znali Rudné doly Jeseník, místo, kde vznikaly populární montované domy Okál, jejichž značkou se Hajda opravdu proslavil, snad ještě žije spousta dělníků a techniků komplexu továren Tatra, kteří si za 25 haléřů kupovali Tatrováka, podnikový časopis, jehož logo pochází ze stejného stolu, a tak dále…

Hajda nikdy neslevil, jeho díla jsou různorodá tvarem i barevností, vždy však vzorně pojatá, čistá, jejich humor je vždy přítomen, byť skryt za dokonalost tvarů, písma, střídmou barevnost. Však tu poznáváme světové značky, zejména firem, působících v daleké Kalifornii v Silicon Valley, kde Hajda dlouhá léta žil a tvořil. Velmi lidsky působí i loga, která autor věnoval řadě svých přátel, využívajíc buď jejich jmenné přezdívky, anebo iniciály.

Kurátorský počin, který přivedl oba tvůrce k velmi zajímavé kontrastní smíšené expozici, je nutno docenit. Výstav log i takřka indiánských plastik zase tolik není a přátelská náruč města Přerova zasluhuje uznání. Výstava, kde si přijde na své vlastně každý – od obdivovatelů prvotřídní grafiky po milovníky expresivních dějů a tvarů.

CreARTivity – keramika, grafika, Dagmar a Dalibor Hajdovi. Kde a kdy: Galerie města Přerova, Horní náměstí 1, Přerov; otevřeno denně mimo pondělí, výstava potrvá do 5. října 2014.