Výstava schválně na draka

Praha – Jedním z ústředních symbolů východoasijské kultury je drak, obdařený mimo jiné tvořivou silou. Proto se také stal symbolem přehlídky současného umění inspirovaného východoasijským uměním. Výstava nazvaná Drak se probouzí je k vidění v pražském paláci Kinských, sídle Sbírky orientálního umění Národní galerie.

Představuje tvorbu převážně českých, ale také dvou východoasijských umělců žijících v Praze. Někteří z nich se nechali inspirovat přímo díly z galerijní sbírky orientálního umění, například česká malířka Veronika Holcová nebo japonský umělec Tets Ohnari. Jižní Koreu zastupuje sklářka Song Mi Kim. 

Multimediální umělci Pavel Mrkus a Stanislav Müller připravili videoprojekce inspirované japonským uměním a duchovním myšlením. Müller na výstavě sděluje nejnovější dobrodružství své postavy Mirror Mana, kterou stvořil před mnoha lety inspirován japonskými a americkými komiksy. Na tradici čínského tušového malířství pak navazují malby Jiřího Straky. Celkem se k „drakovi“ připojilo 24 umělců.

Výstava ukazuje, že inspirace východoasijským (tedy v jejím případě japonským, čínským a korejským) uměním je dvojího druhu. Na jedné straně stojí fascinace tradičním uměním, kulturou a duchovním myšlením, na straně druhé se projevuje vliv japonské populární kultury (tu přiblíží 25. října také jeden z bodů doprovodného programu – Den japonské popkultury). V některých vystavených dílech se oba tyto inspirační proudy prolínají. Šířeji inspirace východoasijským uměním pojme publikace, kterou vydavatelství Národní galerie na toto téma chystá.

Vstřebat dojmy z viděného mohou návštěvníci v Dekadentním orientálním salonu, který je součástí výstavního prostoru a „s humornou nadsázkou se inspiruje konceptem klasických orientálních salonů, jak je známe z mnoha českých zámků nebo paláců“. V Národní galerii se Drak probouzí až do 7. prosince.