OBRAZEM: Vražedné podpatky proti bahnu, radiaci i na zabití

New York - Brooklynské muzeum se proměnilo v jeden velký ujetý botník. Aktuální výstava je přehledem „vražedných podpatků“ - od střevíčků na kopytu ze šestnáctého století až po současné devatenácticentimetrové jehly popírající gravitaci. U více než 160 vystavených bot vítězí design nad pohodlím.

Zvýšený podpatek je odedávna symbolem sexuality, ženskosti, půvobu a také společenského statusu. „Chtěli jsme ukázat všechny ty úžasné výtvory, které vznikly během několika staletí,“ chce kurátorka Lisa Smallová, aby návštěvníci vystavené boty vnímali i jako umělecké - designerské - dílo.

Za Ludvíka XIV. muži výškou podpatku dávali najevo významnost svého společenského postavení, postupem času se kramflíčky začaly používat i na ženských botách. Trpět své nohy, i když zatím ne pro krásu, ale nejprve naučily obyvatelky renesančních Benátek, které si chtěli chránit šaty před bahnem.

Nejstarší exemplář na výstavě pochází právě z Itálie konce 16. století. Zřejmě nejmodernější je bota s názvem Beyond Wilderness, vytvořil ji konceptuální designér Iris Van pomocí 3D tiskárny. „Je shlukem úponků, které vypadají, jako by rostly přímo ze země, nebo jako části nohy měnící se v rostlinu,“ popsala tento designérský kousek kurátorka.

Největší zvláštností výstavy jsou japonské střevíce, které vznikly po jaderné katastrofě ve Fukušimě. Jejich součástí je mechanismus zasévající při chůzi semínka rostliny, která neutralizuje znečištěnou půdu.

Šanci vyzkoušet si alespoň pohledem originální obuv mají návštěvníci v Brooklynském muzeu do 15. února.

Vydáno pod