V ji.hlavské továrně se bude vyrábět mýdlo i iluze

Jihlava – Film odjakživa stojí mezi uměním a průmyslem, vysvětlují organizátoři Mezinárodního filmového festivalu dokumentů Ji.hlava volbu tématu osmnáctého ročníku. Zaměří se na vizualitu a historii továrny. Návštěvníci se také mohou těšit na experimentální novinky z Asie, které se představí v Evropě poprvé, a na českou premiéru nového dokumentu Errola Morrise.

Továrnu chápe festival jako metaforu, která umožňuje podívat se z různých úhlů na proměny společnosti a (nejen) filmového průmyslu. Jak se továrna otiskuje v naší minulosti? Jak se československý filmový průmysl věnoval vyobrazování průmyslové výroby? Ptá se osmnáctá Ji.hlava.

K tématu vybrala například z Národního filmového archivu blok dokumentů, které jsou historickým svědectvím o chodu různých podniků – od výroby mýdla přes textilní produkci po poválečný rozvoj automobilového průmyslu. Proměnu filmového stylu a formy ukáže průřez továrnou v historii experimentálního filmu, včetně jedné z prvních jízd v dějinách kinematografie z roku 1904. Mimochodem k samotným počátkům dějin kinematografie patří minutový snímek jejích průkopníků, bratří Lumiérů, v němž zaznamenali odchod dělníků z továrny. A od minulosti zamíří Ji.hlava i do současnosti – v sekci mapující vyobrazení továrny v současném světovém dokumentárním filmu. Chybět ale bude logicky asi nejznámější filmová továrna – tedy Hollywood čili továrny na sny.

Ji.hlava prozkoumá továrnu (zdroj: ČT24)

Asijské experimenty a továrna na iluze

Z ostatního programu festival vyzdvihuje poslední snímek amerického dokumentaristy Errola Morrise, pro něhož je příznačná demytizace americké současnosti – ať už jde o válku ve Vietnamu, skandály ve vězení Abu Ghraib nebo invazi do Iráku. Té se týká jeho dokument z roku 2013 The Unknown Known. I v něm je přítomný motiv továrny – továrny na iluze, jimž snadno podléháme. „Morris ve filmu na pozadí portrétu ministra obrany Donalda Rumsfelda pátrá, jak je možné, že přes absenci důkazů Američané společně se spojenci podnikli invazi do Iráku,“ upřesnil ředitel festivalu Marek Hovorka.

V sekci Fascinace se diváci mohou seznámit s experimentálními dokumenty, včetně novinek z Asie, které se v Evropě promítají vůbec poprvé. Prakticky neznámá je také raná tvorba Alaina Resnaise, retrospektivou vzdá festival hold tomuto letos zesnulému tvůrci francouzské nové vlny. A filmové fajnšmekry jistě potěší pětice audiovizuálních korespondencí, které spojují tvůrce s cenami z nejprestižnějších festivalů, včetně Cannes či Benátek. 

Továrnu 18. ročníku otevře Ji.hlava od 23. do 28. října.