Česká premiéra opery Pád Antikrista. 70 let po smrti autora v Osvětimi

Olomouc - Režisér Jan Antonín Pitínský zkouší se souborem Moravského divadlo v Olomouci operu Pád Antikritista. Podle textu švýcarského spisovatele Alberta Steffena ji roku 1935 zkomponoval hudební skladatel Viktor Ullmann, jehož hudba je považována za vrchol pražské židovsko-německé tvorby 20. století. Jde vůbec o první scénické provedení této opery v Česku. V říjnu uplynulo 70 let od autorovy smrti v Osvětimi.

Předlohou opery je dramatická skica apokalypsy 20. století, kterou Steffen napsal roku 1928. Skladatel, pianista a dirigent Viktor Ullmann, který patřil k vídeňským žákům Arnolda Schönberga, ji začal komponovat v době, kdy se na svět valila skutečná hitlerovská apokalypsa. Jde o mnohovrstevnatou vizi vlády Regenta - předobrazu Hitlera, jenž si nárokuje zbavit lidstvo závislosti na přírodě a božských silách.

Divadlo uvede Ullmannovu operu o třech dějstvích v původním německém znění s titulky. Celé dílo zaznělo v Česku poprvé v roce 2009 v koncertním provedení Severočeské filharmonie Teplice a Pražského komorního sboru na Festivalu zakázané hudby, který se snaží připomínat významné židovské hudebníky zakázané ve třetí říši.

Hudba neznámá, těžká a úchvatná

Pro Miloslava Oswalda, který diriguje připravované scénické provedení, byla Ulmanova opera velkou neznámou. K dispozici měl jedinou nahrávku, která existuje. Hudba ho uchvátila. „Typické jsou přechody z tonality do atonality, velká barevnost, instrumentální bohatství orchestru a specifické motivy pro každou postavu i určité děje,“ líčil Oswald.

A do neznámého světa vstoupili i pěvci. „Je to náročné už kvůli té němčině, ale i po hudební stránce. Mobilizujeme pěvecké techniky,“ naznačil Jiří Přibyl, který zpívá anděla. Regenta zkouší společně s Václavem Málkem Jakub Rousek. „Je to samozřejmě nejzápornější postava. Hlavně je to ale velice těžké hudební dílo, musíme se opravdu hodně soustředit,“ říká Rousek.

Regent versus věda, náboženství a umění

Regent uvězní Technika, Umělce a Kněze a chce si je podrobit. Technik podlehne a sestrojí komickou loď, která má spoutat slunce. Kněz začne pracovat na novém kultu, který má z kamení syntetizovat chléb, Umělec má za úkol oslavit Regentovo dílo a věčný mír. Umělec ale prohlédne podstatu diktátora a tyrana, který je odhalen jako Antikrist. Jeho komická loď se zřítí a strhne i hvězdy. Technik, Umělec a Kněz, kteří symbolizují vědu, náboženství a umění, odcházejí jako bratři.

Za operu Pád Antikristův Ullmann získal už v roce 1936 významnou hudební cenu. Jeho tvorba hudební i literární, které se věnoval i v Terezíně, byla dlouho považována za ztracenou. Některé skladby se objevily až po roce 1989. Některá jeho díla byla poprvé uvedena po více než padesáti letech.

Viktor UllmannViktor Ullmann se narodil roku 1898 v Těšíně. Později se s matkou přestěhoval do Vídně, kde se začal věnovat hudbě. Po návratu z italské fronty studoval ve Vídni studovat práva a také navštěvoval kompoziční semináře Arnolda Schönberga. Poté se přesídlil do Prahy. Byl sbormistrem a později dirigentem v tamním Novém německém divadle, řídil operu v Ústí nad Labem, zastával místo kapelníka ve švýcarském Curychu. Po návratu do Prahy působil v několika divadlech a komponoval.

Život v Terezíně

V době nastupujícího nacismu uvažoval o emigraci, protože byl židovského původu. Pomocí Nicholase Wintona ale stihl poslat do bezpečí do Anglie pouze dvě své mladší děti. Zbytek rodiny skončil ve vyhlazovacích táborech. Roku 1942 byl s manželkou, dětmi a dalšími příbuznými transportován do Terezína. Patřil tam k nejaktivnějším vězňům, kteří se podíleli na tamním ilegálním hudebním životě. Vedl Studio pro novou hudbu, napsal tam asi dvacet skladeb i operu. Roku 1944 byl i se zbytkem rodiny převezen do Osvětimi, kde pravděpodobně 18. října zemřel v plynové komoře.


Premiéra Ullmannova Pádu Antikrista bude v Moravském divadle Olomouc 18. října.