Klanění tří králů odhaluje i to, co Da Vinci odhalit nechtěl

Florencie - Nedokončené dílo Klanění tří králů z dílny Leonarda da Vinciho opět spatřilo světlo světa. Italští restaurátoři totiž po dvou letech představili výsledky svojí práce. Jejich pečlivá práce odhalila nejen mistrovu techniku, ale patrně i výjevy, které veřejnosti nikdy nechtěl ukázat. Do Galerie Uffizi by se obraz měl vrátit příští rok.

Půl tisíciletí staré mistrovy tahy štětcem ukrývaly nánosy špíny. A ačkoliv restaurátorské práce ještě nejsou zcela hotové, už nyní dílo odkrylo nevídané detaily Da Vinciho techniky, jeho posedlost dokonalostí i to, že svoji vlastní práci sám zpochybňoval. Návštěvníci florentské galerie Uffici tak uvidí i to, co mělo podle mistra Leonarda zůstat očím navždy skryto.

Renesanční mistr utekl do Milána v roce 1482, ve Florencii po něm mnichům zůstala nedokončená část oltáře. „Proces čistění už je v plném proudu. Postupně odstraňujeme vrstvy, které za ty roky udělaly z mnoha detailů naprosto nečitelné věci. Chtěli bychom to dokončit do příštího léta,“ říká vedoucí restaurátorských prací Marco Ciatti.

Restaurátoři Roberto Bellucci a Patrizia Riitanová se ke starému dřevěnému kousku chovají jako k nemocničnímu pacientovi, ostatně rentgen už má za sebou. „Neustále naše poznatky ověřujeme vědeckou analýzou. Spoustu detailů nám pomohla odhalit technika reflektografie,“ říká Riitanová. A tajemství k objevování je víc než dost. Ve výjevu tří králů u narozeného Ježíše jsou v Da Vinciho podání místo tradičních pastýřů válečná pole a v obličejích postav viditelné překvapení.

Kromě nezbytného vybavení speciálních štětců a vatových houbiček je klíčový i lehký pohyb ruky. „Čistění je velmi specifická činnost, protože se dotýkáte samotné malby. Nejtěžší na tom bylo a stále je rozluštit všechny detaily, tvary a formy, kterých Leonardo chtěl dosáhnout,“ poodhaluje restaurátorské práce Roberto Bellucci.