Město 44: Polsko prožívá varšavské povstání na plátně

Varšava - Během jediného týdne od premiéry dokázal film Město 44 přilákat do kin dvě stě tisíc diváků. Válečnou romanci z okupované Varšavy, jež se postaví na odpor německému nacismu a bolestně vykrvácí, režíroval mladý a nezavedený Jan Komasa a na vizuálních efektech polského velkofilmu se spolupodíleli i Češi.

Město 44 (Miasto 44) na pozadí jednoho z nejvýznamnějších momentů polských dějin ve 20. století vypráví příběh mladého Štefana, který převzal roli hlavy rodiny poté, co jeho otec (důstojník polské armády) zemřel v září 1939. Nyní se píše rok 1944, Štefan pracuje v továrně Wedel pod neustálým dohledem nacistické zvůle; matce slibuje, že se nezapojí do mohutné sítě polského odboje, ale když se mu naskytne příležitost, nakonec se stejně připojí k činnosti podzemní Zemské armády. Navíc se zamiluje – do citlivé Biedronky.

Film Jana Komasy se otevřeně inspiruje hollywoodskou produkcí, a to nejen příběhem lásky na pozadí válečných zkoušek, ale i tempem, snímáním a efekty. Také tvůrci akcentují především vizuální rozměr, kostýmy i scénografii a upozorňují na to, že konzultantem pro speciální efekty byl prominentní hollywoodský tvůrce Richard Bain. Ten v minulosti pracoval například s autorem Pána Prstenů Peterem Jacksonem nebo Terry Gilliamem  - a má za sebou práci na snímcích Casino Royale, Počátek, King Kong nebo na muzikálových Bídnících.

Producent snímku Michal Kwieciński si pochvaluje také regionální spolupráci; velká část speciálních efektů vznikala v Praze s účastí českých specialistů. „Dnešní Varšava s tou tehdejší nemá nic společného, hlavní úkol proto byl na počítači vygenerovat reálie doby a prostředí, kde se film odehrával,“ dodává odborník na filmové efekty Vít Komrzý.

Moderní styl, polské téma

Speciální projekce filmu se konala na Národním stadionu ve Varšavě jako součást oficiálních oslav 70. výročí varšavského povstání a do kin zamířila 19. září. Vzhledem k mimořádným finančním nákladům chtějí tvůrci do kin přitáhnout více než dva miliony diváků, investice ale nelitují. „Město 44“ má podle tvůrců sice moderní styl, ale také veskrze polské téma.

„Splnil se mi sen, že jsem sehnal na film peníze, že ho natočil skvělý mladý režisér, že jsem mu byl oporou a že tím možná začne nějaká nová éra v polském historickém filmu,“ prohlašuje producent Kwieciński. Publikum chce oslovit především tím, že snímek víc než na politické reálie cílí na milostný příběh, což potvrzují i recenzenti. „Je to film zaměřený na mladého diváka. Nejde v něm o politiku, ale o předání silné emoce,“ uvádí filmový kritik z listu Polityka Janusz Wroblewski.