Národní galerie proti zvyklostem: tvoří vejci, maluje rovnicí a staví dům

Praha - Tři nové instalace otevřela Národní galerie ve Veletržním paláci - všechny zachycují experimenty vymykající se konvencím: projekt mapující fenomén experimentálních festivalů 60. let; proces, při němž v galerii vyrůstá skutečný dům; a výstava abstraktních obrazů, jež vznikají jako dialog autora s počítačem na základě matematických výpočtů.

Zdroj: Národní galerie v Praze Autor: Dorine van der Klei

Třetí patro Veletržního paláce oživilo mezinárodní hnutí Fluxus, které vzniklo v New Yorku kolem roku 1960. Výstavní projekt dokumentuje festivaly experimentálního umění z 60. a 70. let 20. století, kdy umělci a hudebníci vyvolali rozruch svými radikálními představeními. „Například dělali na pódiu velice neklasické performance, k nimž patřilo rozbíjení klavíru nebo tvorba máslem a vejci,“ upřesnila kurátorka Rea Michalová. 

Představení ve své době pobuřovala diváky i média. Interaktivní výstava Fluxus provede návštěvníky dějinami 32 festivalů včetně pražské zastávky.

V prvním patře návštěvníci narazí na tvorbu Lucie Svobodové, pro niž je charakteristické propojení výtvarného umění a moderních technologií. Pro Veletržní palác namalovala sedm pláten pomocí Maxwellovy rovnice. Na základě rovnice popisující elektromagnetické pole komunikuje s počítačem a tímto způsobem vytváří základy svých obrazů. „Na začátku je homogenní plocha, Lucie do ní zanáší barevné přechody, reprezentované ostrými hranami, které jsou vidět na obraze. Řešení rovnice jsou pak jemné gradienty, které vyplňují plochu mezi jednotlivými čarami,“ uvedl matematik Daniel Sýkora.

A do třetice všeho nezvyklého: architektonický objekt Zdeňka Fránka, jehož projekty často balancují na pomezí reality a utopie, čímž boří zažité konvence. V malé dvoraně Veletržního paláce staví na tři etapy Polštářový dům. „První fází je staveniště - vidíme lešení, které je zároveň konstrukcí, na níž bude objekt umístěn,“ popisuje kurátor Jakub Potůček. „Lešení nemá žádnou povrchovou úpravu, nezajímá nás jeho estetizace. Bude se na něj v průběhu následujících měsíců umisťovat dům.“ V dalších fázích přibudou videoprojekce a vizualizace, které budou přesně kopírovat jedinečný postup výroby, finální kolaudace čeká Polštářový dům v první polovině prosince letošního roku. 

Výstava hnutí Flexus zůstane přístupná do 4. ledna, matematické obrazy Lucie Svobodové pak do 11. ledna 2015.