V čem se koupou výtvarníci?

Ostrava - Trojhalí Karolina, která slouží jako alternativní výstavní prostor ostravské Městské galerie PLATO, je plná smaltovaných van. Pocházejí z polské továrny Amalia, kde se vyrábějí sériově. Obyčejné bílé vany, dřezy či umyvadla vzali do rukou účastníci uměleckého sympozia Barevné smalty, které se v létě konalo přímo v továrně nedaleko Katovic. Asi třicet originálně barevně řešených van teď rozestavili v rozlehlé hale bývalé Žofinské huti.

Cílem autorů z výtvarné skupiny In Signum, která sympozium Barevné smalty uspořádala, je originálně upozornit na mizející technologii klasického průmyslového smaltu. Deset výtvarníků z Česka, Polska, Slovenska a Maďarska použilo tovární smaltované výrobky k vlastnímu vyjádření. „Vzniklo množství objektů, každý s jiným designérským pojetím a přístupem autora. Jsou to umělecká díla, jejichž funkčnost přitom zůstala zachována,“ uvedl předseda skupiny In Signum Antonín Gavlas. Sám na jednu z van namaloval mořskou pannu. „Nebylo jednoduché ji tam dostat,“ přiznává.

O smalt se zajímá řadu let, v roce 2006 stál u zrodu sympozia ve vítkovické smaltovně Smalt Art, na kterém umělci pracují s obrovskými plochými plechy. Když hledal jinou smaltovnu, nejbližší našel v polském městě Olkusz. Vedení závodu dalo umělcům možnost vyzkoušet si technologii na trojrozměrném prostoru van. „Někdo používal metodu stříkání pomocí kompresorů, někdo šablony, někdo různě využíval stékání,“ vysvětlil Gavlas. Například maďarský umělec Karol Balanaj namaloval na dno vany okno, do kterého přenesl pomocí sítotisku fotografie svých blízkých. Další účastníci zvolili folklórní motivy nebo geometrické tvary.

Po dvou výstavách v Polsku dorazily barevné vany do Ostravy. Z Trojhalí Karolina, kde budou jen týden, zamíří na výstavu Teplo domova na Černé louce. Pak je chtějí autoři věnovat lázním, školkám či nemocnicím, kde by se v nich někdo rád koupal.

Barevné smalty jsou druhou výstavou v nově zrekonstruované průmyslové hale Trojhalí Karolina. První byla „neviditelná“ výstava rektora Akademie výtvarných umění v Praze Tomáše Vaňka, který tam představil svou zvukovou instalaci.