Ostrava nebo Batávie, bratránek se nasouká všude

Ostrava – Mít příbuzné v zahraničí není špatné. Své o tom ví Národní divadlo Moravskoslezské, které si na jeviště už počtvrté pozvalo Bratránka z Batávie. Libreto klasické operety přebásnil dramatik Tomáš Vůjtek a děj tvůrce z Nizozemska přestěhovali divadelníci do prvorepublikového Československa.

Bratránek okouzlil ostravské publikum natolik, že si ho samo vyžádalo. Vedení se jeho čtvrtému uvedení nebránilo, jeho formu ale zase trochu změnilo. Tvůrci si hráli nejen s dobou, ale také s prvorepublikovou atmosférou. Celá scéna je např. orámovaná starým obrazem, který má hodnotu sto korun československých.

Podstata operety Eduarda Künnekeho ale přes všechno zůstala. Dívka čeká sedm let na vysněného prince, avšak nedostane se jí ho v takové podobě, jakou si pamatuje.

  • „Evžen Zahradník je nápadník k pohledání, jenže srdce slečny Julie je již sedm let zadané. Ten, který jí přísahal city nejpevnější a slíbil věrnost nejvěrnější, odplul do dalekých dálek. Možná se i vrátil, ale není jisté, jestli to je Alois, nebo Vendelín. Kdoví, jak to všechno dopadne. Záleží jen, čemu chcete věřit,“ lákají tvůrci.

Herci inscenaci studovali necelé dva měsíce, se samotným zkoušením v divadle začali až na konci sezony.

Malá komorní hra si své publikum získala už v roce 1921, kdy měla premiéru v Berlíně. Od té doby patří mezi stálice světového operetního repertoáru. Bratránka  z Batávie vidělo jen na veřejných generálkách přes pět set diváků. V Ostravě platí dvojnásob, že je opereta nejnavštěvovanější. Už před premiérou se v předprodeji tvoří i několikametrové fronty.