Kina svedou válku, která je česká víc než ta dívčí. Povede se o pivo

Praha – V tuzemských kinech vypukla Česká pivní válka. Stejnojmenný dokument režiséra Jana Látala, který večerní premiérou vstupuje do distribuce, sleduje hned tři příběhy „bojovníků za české pivo“ a v lehkém, komediálním tónu zachycuje lásku ke zlatavému moku i tuzemský vzdor nadnárodním pivovarnickým koncernům.

Čtyřiatřicetiletý dokumentarista Jan Látal představil svůj první celovečerní snímek v předpremiéře na víkendovém festivalu v Jihlavě, nyní vstupuje do distribuce projekcí v letenském Bio Oko. Klade si ambici odlehčenou formou zachytit tuzemský, láskyplný boj za kvalitu českého piva.

„Mým záměrem bylo filmem Čechům trochu zvednout sebevědomí. Vaření piva k nám prostě neodmyslitelně patří, v ležáku jsme možná nejlepší na světě, a navzdory nadnárodním společnostem v sobě tenhle um znovu objevujeme,“ uvádí Látal. „Minipivovary u nás rostou jako houby po dešti, pivo se vaří v garážích v prádelních hrncích a postavy, které ve filmu sledujeme, každá po svém bojuje za svůj malý pivní poklad.“

Česká pivní válka
Zdroj: Facebook/Česká pivní válka

Tři pivní bojovníci

Česká pivní válka se prezentuje jako dokumentární komedie a sleduje tři vypravěčské linie: příběh bývalého sládka Josefa, který coby podnikatel vyráží budovat pivovar do Běloruska, milovníka piva Martina, který odjíždí do jižní Afriky napsat příběh toho, jak Česká republika „přišla o národní poklad“ v podobě Plzeňského prazdroje; jeho vlastníkem je společnost SABMiller. Posledním hrdinou je moravský řezník Laďa, který se rozhodne vařit si pivo sám doma – ve svém uzenářském kotli.

„Mozaika složená z příběhů milovníků zlatavého moku se transformuje do metafory o hledání české identity, která se rozplývá v globalizaci všeho. Pivo jako symbol svobody a národního sebeurčení prožívá v Látalově dokumentu svoji renesanci,“ uvádějí tvůrci. Film vznikl ve spolupráci Evolution films, České televize, FAMU a za podpory Státního fondu kinematografie.

Jan Látal absolvoval Literární akademii a studoval na Katedře dokumentární tvorby na FAMU. Režíroval několik dokumentů s politickou tematikou, z nichž nejznámější, Paroubkové (2011), pojednává o původu negativního obrazu českého politika. Autorsky se podílel i na dokumentární sérii České televize Expremiéři, pro kterou portrétoval Stanislava Grosse, a připravuje i filmovou adaptaci knihy o tuzemských subkulturách Kmeny.