Kitty Warrenová se v Činoheráku změnila z bordelmamá v tragickou hrdinku

Činoherní klub pro svoji další premiéru sáhl po hře Živnost paní Warrenové, kterou G. B. Shaw napsal v roce 1894 a kterou pro současného diváka upravil a také režíroval kmenový režisér divadla Ladislav Smoček. Aktualizovaný text s názvem Paní Warrenová akcentuje jako základní dramatický konflikt vztah mezi rodičem a dítětem, kdy tragédii přináší jakoby ideologický rozkol. Poněvadž však G. B. Shaw i Ladislav Smoček jsou bytostní divadelníci, celé drama je podstatně složitější a vrstevnatější.

Je pravdou, že zatímco Shaw kladl důraz na morální aspekt (paní Warrenová byla odsouzeníhodná, protože vydělala jmění jako majitelka bordelu), Smoček podtrhl více souboj ideologií (paní Warrenová je v očích své dcery odsouzeníhodná, protože jen a jen hrabivě rozmnožovala peníze, jejichž původ se jí nezdál dosti etický). Skrytou příčinou celého rozkolu je ovšem generační problém. „Generační vášnivý útok na zlo peněz je strhující, nehynoucí téma, zvláště týká-li se rodiny. Téma srážky mladé ženy s matkou je vzrušující. Je to odvěký rozpor v cítění a stupni poznání života, je nekonečný a skoro vždy vášnivý,“ objasňuje svůj přístup Smoček.

Z tohoto úhlu pohledu je Smočkova úprava vskutku aktuální. Kolika rodinných a potažmo společenských tragédií jsme dnes a denně svědky, kdy se de facto odložené děti, vyrůstající bez lásky a podpory svých příliš zaměstnaných rodičů, tvrdě obrátí proti nim i jejich ekonomicky smýšlejícímu světu? Ten rozpor, jejž tito dospívající lidé musí řešit - přijmout finančně zabezpečený život na úkor citu - přináší hořké výsledky. Trpkou sklizeň obdržela i paní Warrenová.

Ve Smočkově úpravě Kitty Warrenová není záporná postava, ale tragická hrdinka – ztrácí to jediné, po čem touží a kvůli čemu vydělávala peníze, svou dceru, její obdiv a lásku. Zbývá prázdnota – nic. Bude sice dál žít a vydělávat peníze, ale už jako prázdná schránka.

Dopad inscenace podporují i vyvážené herecké výkony, kterým dominuje bravurně, citlivě a neokázale zvládnutý part Ivany Chýlkové v titulní roli. Její paní Warrenová je vlastně jediná postava na scéně, jež nic nezakrývá, nic nepředstírá, má ráda život i boje, které s ním přicházejí. Se stejnou samozřejmostí ovšem miluje i svou dceru, aniž by si, až do tragického rozchodu, uvědomila, že děti samozřejmost za dostačující lásku nepovažují. Zuzana Stavná v roli její dcery Vivie sice už tak vyrovnaný výkon nepodává, přesto předkládá uvěřitelný obraz mladé rozhořčené ženy, marně hledající pevné ideály pro svůj budoucí život. Potěšitelná je dále kreace Vojty Kotka, který svého hejska Franka vybavil okouzlující bezprostředností v přesné, nepodbízivé stylizaci.

V době, kdy naši společnost víc než cokoli utváří nešťastná domněnka, že trh zvládne vše, že netřeba morálních apelů a kulturních nadstaveb, přináší paní Warrenová v Činoherním klubu přinejmenším, kromě dobrého divadla, i výzvu k zamyšlení.

Živnost paní Warrenové - Ladislav Smoček podle hry Bernarda Shawa (Mrs. Warren ́s Profession), v překladu Břetislava Hodka. Režie: Ladislav Smoček. Scéna: Karel Glogr. Kostýmy: Simona Rybáková. Dramaturgie: Roman Císař, Vladimír Procházka. Hrají: Paní Kitty Warrenová / Ivana Chýlková; Vivie, její dcera / Zuzana Stavná; Sir George Crofts / Tomáš Jeřábek; Praed / Honza Hájek; pastor Samuel Gardner / Petr Křiváček; Frank, jeho syn / Vojta Kotek. Premiéra: 6. 11. 2014.