V Rudolfinu proběhla rvačka smyčců Kronos Quartetu

Praha – Zřejmě nejznámější komorní těleso současnosti Kronos Quartet včera večer zahrálo v pražském Rudolfinu. Na programu byly skladby ovlivněné současnými válečnými konflikty. Jak ostatně vysvětlil zakladatel tělesa a houslista David Harrington v rozhovoru pro Českou televizi, zvuk smyčcového kvarteta má v sobě harmonický svět i válečnou zónu.

Američtí držitelé několika cen Grammy už čtyřicet let ruší bariéru mezi pódiem a okolním světem. Spíše než půvabným doplňkem je jejich hudba výpovědí o současnosti.

Jaké pocity jejich hudba vzbuzuje? „Nedá se říci, že by všechna hudba pro smyčcové kvarteto zněla příjemně. Vzpomeňte na Beethovenovu Velkou fugu, lidi si mysleli, že se pomátl. Vzpomeňte na Schönbergova nebo Webernova kvarteta a spoustu dalších. Jedna ze zbraní smyčcového kvarteta je, že dokáže znít chlácholivě, krásně, vřele. Ale také neuvěřitelně hrubě, budit téměř hmatatelný pocit úzkosti. Třenice mezi koňskými žíněmi a strunou má obrovskou sílu. Když se odehrává u vašeho ucha, občas jde o úplnou rvačku,“ říká člen formace Harrington.

V premiérách uvádějí skladby klasiků, jako je Arvo Pärt nebo Phillip Glass, ale i méně známých skladatelů. Za čtyři desítky let bylo přímo pro Kronos Quartet zkomponováno více než šest set skladeb. V Praze zazněly například skladby ovlivněné válkou v Libanonu či inspirované srbskou duchovní hudbou.

„Kronos v Praze dlouho nehrál, pro mě je jedním z hlavních měst světové kultury. Před chvílí jsem psal domů v e-mailu, že tu cítím Kafkovy nebo Rilkeho myšlenky, ozvěnu Mahlera. Rozhodli jsme se, že zahrajeme skladby, které naši zdejší posluchači neměli možnost slyšet,“ doplnil Harrington.


Další zastávkou smyčcového kvarteta bude Brno, kde 22. listopadu vystoupí na festivalu Janáček.