Snímky pořízené popelnicí: Camera obscura v rukou argentinských umělců

Buenos Aires – Skupina mladých umělců v Argentině jde proti trendu čím dál dokonalejších fotoaparátů. S experimentálním nadšením a vůlí oživit veřejný prostor dělá snímky s pomocí nejméně očekávaných předmětů, jako jsou popelnice nebo krabičky od sirek.  Využívá přitom princip camery obscury, který znal už Aristoteles.

Umělecká skupina si říká Bazofia Estenopeica, což v překladu znamená „odpad s dírkovou komorou“. Kamera vyrobená z popelnice byla jedním z prvních projektů. „Musel jsem ho vymývat a pak vymýšlet, jak tam dát papír, abychom udělali snímky,“ vzpomíná Rodrigo Aguero s úsměvem na čištění netradičního fotoaparátu.

Jenže ten na rozdíl od toho tradičního vrací umělcům svobodu: „Můžu udělat takovou fotografii, jakou já budu chtít. Protože přístroj si vyrábím sama,“ vysvětluje fotografka Natacha Ebersová. Navíc je netradiční přístroj schopen probudit i nečekaný zájem ve veřejném prostoru. „Má teď nový význam – je to umělecký předmět, který se dá sdílet,“ dodává umělkyně Rocio Méndezová.

Jednoduchému principu v popelnici se dnes říká pinhole. Po staletí byl ale známý pod latinským názvem Camera obscura neboli temná komora. Stačí, aby schránka měla otvor v jedné stěně. Světlo zvenku pak po průchodu otvorem dopadne na tu protější. Tam ho zachytí film nebo papír. Řešení levné a technický nenáročné. Už v 17. století takto experimentoval matematik a astronom Jan Kepler – jeho přenosná verze dírkové komory se stala vítanou pomůckou tehdejších krajinářů.