Mezi náma dobrý. Resuscitace rodiny a slova v coolness komedii

Recenze - Hra polské dramatičky Doroty Masłowské Mezi náma dobrý přináší v překladu Barbory Gregorové na pražskou divadelní scénu postmoderní jazyk plný záporů, absurdních trefně současných replik a generačních střetů. Nová inscenace Divadla Komedie je panoptikální coolness seancí se zvláštní hudbou skupiny Kitchen.

Vícegenerační soužití tří žen reflektuje naši dobu, která vymknuta z kloubů šílí, a polskou válečnou historii. Hlavními prostředky vyjádření jsou zde groteska a černý humor, ty autorka vtipně mísí s existenciálními tématy městského života. Komediální ráz hry a komorní úprava sálu napomáhají kontaktu publika, které se ne zrovna snadno prokousává nezvyklou verbální ekvilibristikou. Hra Mezi náma dobrý pracuje se vztahovými stereotypy a nebojí se udělat si ze sebe legraci.

„Mám pocit, že moje hra je o neúctě, o všeobecné každodenní skryté nenávisti. A válka je jakýmsi pojítkem, které tyto odlišné obrazy propojuje,“ uvádí Dorota Masłowská, jejíž slova nacházejí nečekané významy. Režisér Ondřej Mataj podtrhl frustraci aktérů příběhu poloprázdnou dekorací (scéna a kostýmy v odstínech bílé a šedé, Lenica Rozsnyóová) varšavského bytu, jehož zařízení tvoří pouze pohovka se zapnutou televizí, invalidní vozík babičky a plastové obaly od jogurtů.

Ústřední postavou je věčně nespokojená Malá metalická dívenka (Hana Kusnjerová), antihrdinka, na kterou si během hry rychle zvyknete. Poslouchá muziku a občas na své blízké agresivně vyjede. Její babička, Zasmušilá stařenka (Miluše Hradská), má dlouhé bílé vlasy jako z pohádek a zvláštní charisma, dokáže ve vnučce probouzet emoce. Dcera Halina (Barbara Lukešová) omílá poučky ze supermarketu, z domácí letargie ji probere pouze návštěva anorektické Tlusté Boženy (štíhlý a vousatý Jiří Racek).

Hrdinky spojuje hmatatelné zoufalství fádního života. Ženy se míjejí přesto, že žijí na stejném místě. Svůj „polský sen“ realizují přes vzpomínky, nákupy, časopisy, televizní příběhy a reklamy na krémy. Častěji dochází ke konfrontaci než k vyjádření citu. V textu zmiňovaný „nepřítomný pokoj“ zároveň symbolizuje vše, co absentuje: skutečnou komunikaci a důvěru, vyrovnanou mysl. Obraz světa skládá filmová projekce s našimi i zahraničními politiky, prsy, ebolou, Coca-Colou… Mimochodem jde o působivé prolnutí atributů doby.

Těžký - ovšem originální - text interpretují další postavy z veřejného života. Autor scénářů, líčící chmurný obraz polské rodiny (Vilém Udatný), Herec, představující také Ovčí babičku (Jaromír Nosek), Moderátorka televizního magazínu (Kristýna Leichtová). Scéna Autora, Herce a Moderátorky ve studiu zachycuje v parodické zkratce rozdíl mezi skutečností a mediálním obrazem známých osobností. Zaujaly mě oba monologické výstupy Edity-Moniky v podání Natálie Řehořové, jejíž expresivní ženskost představení vitalizuje, navíc přesvědčivě kontrastuje s „únavovým syndromem“ vyhořelé Haliny.

V celé hře dialogy často přecházejí v monology a naopak, monolog je stavebním prvkem kompozice. Finále, patřící babičce s vnučkou, rámované projekcí zkázy lidí i věcí, provází diváky až k dojemné katarzi procítěného objetí. Titul Mezi náma dobrý byl prvně uveden v roce 2009 v Berlíně a u nás ho, kromě v Divadle Komedie, můžete aktuálně vídat s mladými adepty Vyšší odborné školy herecké na prknech letenského Pidivadla. V Divadle Komedie jazykově náročnou novinku reprízují 1. a 15. prosince.