Moderní pohádka není oživlý počítač či mixér, tvrdí scenárista Jiří Chalupa

Praha - Vánoční svátky na televizních obrazovkách opět budou patřit pohádkám. Česká televize na Štědrý večer i v následující dva sváteční dny představí zcela nové pohádky: Princezna a písař, Kdyby byly ryby a Láska na vlásku. Ani tradiční pohádky ale nebudou chybět. A jednu z těch nejznámějších Byl jednou jeden král má nejraději i scenárista a dramaturg ČT Jiří Chalupa, který dříve moderoval populární Studio kamarád. "Protože to špatné, to zlo, je hloupost. A to si myslím, že je veliká moudrost." 

Jaká je vaše nejoblíbenější pohádka?

"Na pohádky se samozřejmě těším. Těším se na tu novou, těším se na Anděla páně, ale asi moje nejoblíbenější pohádka vůbec je Byl jednou jeden král, protože je tam hlavní, že to špatné, to zlo, je hloupost. A to je, myslím, veliká moudrost."  

V čem se podle Vás liší ty původní pohádky, jako je Byl jednou jeden král, Šíleně smutná princezna nebo Pyšná princezna od těch nových?

„Není to zas tak zásadní, ale kontinuální vývoj tam je – pohádka jde s dobou, ale zůstává její jádro. Pohádka je vlastně víra v dobrý konec, což s Vánoci krásně souzní, ale cesty ke šťastným koncům jsou různé. Třeba dříve se dělalo hodně televizních pohádek, ale byly jednodušší, kratší a papundeklové. Dnes se dělají spíše filmy, každá premiéra o Vánocích je v podstatě filmová záležitost – je to jiné vidění. Český divák je rád tradiční, jak přijde zničený ze supermarketů, tak se těší na pohádku – je to taková jeho mše, což samozřejmě nemyslím doslova.“

Před pár lety se mluvilo o tom, zda vůbec ještě máme princezny. Ozývaly se hlasy, že druhá Libuška Šafránková tady prostě už není.

„Libuška Šafránková je skutečně jen jedna, s tím souhlasím. Je zajímavé, že když člověk chodí po světě, tak vidí spoustu princezen – i mezi herečkami, ale když se obsazuje pohádka, tak je to vždycky problém. Větší problém než obsadit prince.“

Tři oříšky pro Popelku / Libuše Šafránková a Pavel Trávníček
Zdroj: WDR/Degeto

Vy máte na kontě celou řadu pohádek, např. Princové jsou na draka nebo Ať přiletí čáp, královno. Jsou to hodně pohádky, ve kterých se zpívá. Jak vůbec přicházíte na náměty pohádek?

"Když jsem psal Princové jsou na draka, tak jsem byl hodně mladý – byla to vlastně moje pohádková prvotina v televizi. A viděl jsem pohádku Byl jednou jeden král, kde Jan Werich hraje krále. A chtěl jsem, aby ten král byl takový – aby měl svůj majestát, měl svoji moudrost, a přitom byl trochu legrační. Myslím si, že je strašně důležité, aby v každé pohádce byl humor."

"Jak se pohádky vyvíjejí, tak jsou modernější i v jazyce – to v těch Princích už třeba je. Myslím si, že moderní pohádka není o tom, že ožije počítač nebo mixér, ale že myšlení postav je současné. I když to jsou pohádkové postavy, tak mluví současným jazykem, to je, myslím, největší posun. V těch kouzlech, jako je Harry Potter – tam to v českých luzích a hájích nedoženeme."

Přesto, Vy jste dramaturgem seriálu Špačkovi v síti času, kde ta kouzla a triky jsou. Je to právě to, co dnes děti chtějí?

"Asi jo. Dnešní dítě je zajímavé tím, že si odžívá všechno poměrně rychle, vidím to i na svých vnoučatech. Dívá se na Krtečka, otočí list a dívá se na něco jiného. Na dnešní děti se toho valí daleko více, my jsme viděli Pyšnou princeznu a vystačili jsme s ní pomalu do pětadvaceti. Dneska je dítě nabídkou zavaleno, i když někdy to jsou i krásné věci. Ale všechno musí být rychlejší, všechno musí být zajímavé, aby je to chytilo hned. Ale myslím si, že cesta k nim je pořád dobře ušlapaná."

Špačkovi v síti času / Pavel Zedníček, Tomáš Hanák, Arnošt Goldflam
Zdroj: ČT
Autor: Alan Pajer

Jiří Chalupa se jako dramaturg podílel na téměř 50 filmech, z nichž většinu tvořily pohádky. Pro osm pohádek také naspal scénář: jsou to např. Princové jsou na draka, na sebe navazující A co takhle svatba princi a Ať přiletí čáp, královno. Z novějších pohádek pak třeba O království z nudlí a štěstí bez konce.